Sabtu, 29 Ogos 2009

StUdEnT kEmBaLi...



kemarin,dah stat p maktab smula doh...eish,rasa liatnye x yah nak cakaplah..eheks..assembly pon ak ponteng i(opps kantoi wei..)..sorry..bkn ape,kalau pegi awal2 pon wat mende jgk,pegi awal smata2 assembly..baik tak yah...kelas stat kul 10.45,baiklah pegi lewat2 cket..kalu pegi awal sangat pon nak masuk kat library x leh jgk...maktab sunyi sepi,cam ore berkabung jer,rasanya diorang tak datang lagi kot...datang awal2 pon arini cuti gak...ak lak gi library pastu,dok kat situ 2 jam,cari2 buku n pinjam(adess... kad matrik tinggal plop doh!)nasib baiklah pak cik library tu baik kali ni,bagi pinjam buku tak yah tunjuk kad,huh..kalu mai angin skema dio jwbnyo ak balik sajowlah,buku pun tak leh pinjam,letih pun buleh,pastu gapow lagi... keliklah..buat apa lama2 dok c 2...ngantuk adewlah..












Ramadhan kali ni,berbeza dengan ramadhan sebelum,masa kat mmppp dulu,ak dok umah sewa,sambut Ramadhan ngan kawan-kawan,kemudian masa kat ipkb lak ak dok asrama,sambut ramadhan ngan kawan2 gak..tapi kali ni,puasa kat umah...erm..dah x dok asramakan...kangan jugak sama asrama itu..(ayat puitis la plak,pagi2 ni)...


Ada lagi...aiseimen..kna wat xsiment lagi..huh?!ngapa?!pun tak lagi..abis cam maner ni..x bersedia fizikal mental nak pi maktab..tu lah cuti seminggu byk sgt main2x..ha...skarang baru kalut..padan muka..ak harap2 proses mentasmik tu,x derlah awal sangat ek..bagilah kitaorang masa prepare 1,2 surah dulu..ahaks..sempat ke wei...ah..sudoh doh lah..nak tawakkal pun mugo x sedio...jawabnya al-redho jelah...(salah tollah guna konsep redha ni...)..takottttt....


Ni nak bagi tazkirah pada diri sendiri...

1. Syahrul-Tarbiyah
Bulan ini kita dididik langsung oleh Allah
SWT. seperti makan pada waktunya
sehingga kesehatan kita terjaga. Kapan
waktu makan, kapan waktu bekerja, kapan
waktu istirahat dan kapan waktu ibadah.

ha..kan dah kna batang idung sdiri...bln ni bulan tarbiyah...appa da ponteng2 ni...Tak nak ponteng dah minggu depan...Insya Allah..




Ternyata bulan Ramadhan memiliki banyak
nama dan memiliki banyak hikmah yang
terkandung di dalamnya, di antaranya ialah :


1. Syahrul-Tarbiyah
Bulan ini kita dididik langsung oleh Allah
SWT. seperti makan pada waktunya
sehingga kesehatan kita terjaga. Kapan
waktu makan, kapan waktu bekerja, kapan
waktu istirahat dan kapan waktu ibadah.

2. Syahrul Jihad
Pada masa Rasulullah justru peperangan
banyak terjadi pada bulan Ramadhan dan itu
semua dimenangkan kaum muslimin. Yang
paling penting kita rasakan sekarang adalah
kita berjihad melawan nafsu sendiri,
dengan demikian kita akan bersungguh-
sungguh menjalan aktifitas kita.

3. Syahrul Qur'an
Alquran petama sekali diturunkan di bulan
Ramadhan dan pada bulan ini sebaiknya kita
banyak membaca dan mengkaji kandungan
Alquran sehingga kita faham dan mengerti
perintah Allah yang terkandung di dalamnya.

4. Syahrul Ukhuwah
Pada bulan ini kita merasakan sekali
ukhuwah di antara kaum muslimin terjalin
sangat erat dengan selalu berinteraksi di
masjid/mushola untuk melakkukan salat
berjama'ah

5. Syahrul Ibadah
Bulan Ramadhan disebut juga dengan Bulan
Ibadah karena pada bulan ini kita banyak
sekali melakukan ibadah-ibadah sunnah
disamping ibadah wajib seperti salat sunnat
dhuha, rawatib dan tarawih ataupun
qiyamullail serta tadarusan Alquran.

Itulah di antara hikmah dari bulan Ramadhan
sesuai dengan nama-namanya.






Manfaatkan bulan ramadhan ini sebaiknya,banyakkan membaca Al-Quran dan lakukan amalan2 soleh....


oitt..xsimen2x jgk...jgn lupa wat amal ibadah,bule2 pose ni....(peringatan untuk diri yang cbuk wat xsiment..blog sentiasa update..appa daa...)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan