Jumaat, 25 September 2009

LaMaRaNmU kU tErImA.....


بسم الله الرحمن الرحيم...

Bumi tetap setia berputar pada paksinya,bulan pula silih berganti…hari berganti hari tanpa terhenti walaupun sehari..dan beberapa hari sebelum cuti ari rayer,aku telah menerima lamaran darimu…sudah tiba masanya…hatiku berbicara…

Entry kali ni berkisarkan lamaran dari seorang sahabat ke majlis walimatul urusnya di kok lanas,namun sejuta kemaafan ak pohon darimu,k.liz..sebab tak dapat hadir di majlismu itu…huk huk huk..sedih seh,rancang punyer rancang..lastly, kna cancel sebab ada urusan yang lebih penting lagi…kita hanya merancang Allah yang menentukan…

Terdapat 2 perkara penting yang perlu diri ini selesaikan pada tarikh 24 september 2009,setelah ditimbal balikkan…salah satu daripadanya perlu di korbankan,akhirnya dengan berat hati..diri ini menghantar message:

“Salam lebaran,salam kemaafan…na nok mitok maaf dan maaf dan maaf banyak2 sebab x dapat hadir majlis k.liz sok,coz na kna gi p.sdaro tuney”

Lebih kurang gitulah ayat yang ku hantar padanya,pada malam majlis akad nikahnya..iyalah janji nak pegi,tapi x dapat sebab p.sedara bertunang..sori dan sori sekali lagi…

“x pelah na,yang penting hadiah tu mesti v”balasan mssg darinya..aduh!!!..kamoo,memang tak lupa hadiah,kan?kan?kan?..insya Allah,jgn risau bukak mktb nanti,adalah tu…

Secebis pesanan buatmu sahabatku,yang bergelar zaujah:

* Beberapa contoh wanita yang menjadi kekuatan kepada kepimpinan seorang lelaki sehingga berjaya mengatasi segala ujian dan cabaran tanpa melemahkan semangat juang mereka dalam menegakkan kebenaran dan kekuatan agama :

1. Nabi Muhammad saw dan Siti Khadijah serta isteri-isteri beginda yang lain.
2. Nabi Ayub dan Siti Rahmah.
3. Nabi Ibrahim dan Siti Sarah serta Siti Hajar.
4. dan banyak contoh lagi orang-orang muslim yang lain.

Jadikanlah dirimu sebagai sayap kiri zaujmu…

Disini na doakan semoga k.liz dan husband berbahagia hingga ke akhirnya…semoga dapat melayar bahtera perkahwinan dengan sebaik mungkin…

Buat p.sedara ku,

Tahniah diatas pertunangan yang berlangsung…semoga bahtera yang bakal dibina di bawah rahmat ilahi..Lengkapkanlah ilmu yang secukupnya kearah membina keluarga yang bahagia,sebagai zauj yang soleh dan zaujah yang solehah….tahniah buat kalian berdua…

jauh bebenor jalan ke mache tuh..sari sutuk atah keto….nasib baik x sesat ambo..hurm,apa2 pon..semoga perhubungan ini kekal hingga ke jinjang pelamin…

Tazkirah buat insan yang bergelar an-nisa’,woman,zaujah,wanita,perempuan dan yang sewaktu dengannya,renung2kanlah…jika anda ingin jadikan diri anda sebaik wanita bertakwa(buat diri sendiri juga):

KUASA DOA PEREMPUAN

* Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw: "Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya :Kenapa ya Rasulllah ?" Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia."


KUASA TAQWA PEREMPUAN

* Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apa jua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihi Allah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkan dipelihara serta sentiasa dirahmatiNya.

* Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelaki kerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjara daripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yang sebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagai godaan, cubaan dan ujian.

* Kekuasaan taqwa ini pula oleh kemuliaan yang diberikan oleh Allah swt sehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udara ini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuan kecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan kerana lelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya dan melahirkannya ke dunia, kemudian melatih, mendidik, memelihara dari kecil hingga dewasa.

* Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatan kepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullah saw:

"Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya (isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (serta menjaga solat dan puasanya)."

Rabu, 23 September 2009

rAYa oH rAyA....

SATU HARI DI HARI RAYA....

RAYA-RAYI DI AIDILFITRI 2009








DI MALAM RAYA YANG HENING.......




di pagi raya,sebelum kuar smaye rayo..


Tak dop angin,tak dop ribut..tibo2 sero "malah" jah nok update blog..adakah semangat untuk menulis mula menurun?!..arap2 ia melanda hanya buat sementara waktu...Sedih meninggalkan ramadhan tahun 2009 ni..entahlah..terasa sayu..nampaknya tahun 2009 pun dah nak melabuhkan tirainya,tinggal beberapa bulan je lagi...

Kesayuan mula melanda,pada akhir ramadhan...tiba2 jah terasa sedih semacam...diharap apa yang dilakukan pada bulan ramadhan dapat diistiqamahkan di bulan2 yang seterusnya...aduh!!!asyik sedih..sedih..sedih jew...mula hari anda dengan senyuman...hurm...)=raya beb raya!!!

biasalah pada pagi raya tu..mestilah gi smaye rayo dulu kae..sebelum mula bergerak kembali pulang ke kampung...sayu je bila takbir,tasbih dan tahmid dilafazkan...betul x?!aisey..sedih lagi..ape kono lak ni...tak tahu kenapa,tiba2 terasa sayu...

dah tak nak sedih2x..kita mulakan story hari raya dengan keceriaan..sedih2 tu,tolak tepi lu..lps ry sambung plak sedih(ada ke patut?!)..hehehe

Raya 1:

lepas sembahyang raya tu,balik rumah jap,nak siap2kan makanan nak balik kampung..ceh,maceylah kampung tu jauh sangat..padahal kk ngan binjai tu 15 minit pun tak sapa..hahaha..mugo ore lain balik kampung kito pon nok balik jgk..dok tengoh siap2 makanan tu,abah n 2 ore adik lelaki ambo tu,siap macey nok tubik jah..aik.nok gi manow plop ni?!...ambo pon nok gi jgk...uper2nye puok dio nok gi kubur arwah atuk saya nok gi baco yassin...ambo pon nok gi jgk weh...tapi kna tinggal demo doh eh..sebab kna tulong umi siap2 makanan nok wat gi umah nenek(panggilan mesra "mek")...

balik jah puok2x askar(panggilan buat adik2 jate)...ajat2nyo nok turun dohlah,acu jah tubik pintu pagar depe tu,masuklah 3 buah keto...po kenal jah keto2 tuh...manow tok kenalnye...pok2 sdaro,ambo mari blako doh eh..termasuklah "mek"ambo pon ado jgk...pah tu gak cancel lah nok balik kampung..hua hua hua...kiro kes terpencil lah ni...ore kapung mari ziaroh ambo sekeluarga..hahaha..

alohlah...lamo doh tok main ngan kanok-kanok ribena..gege gegok wal riuh rendoh umah ambo...skalo gak sunyi sepi jah,mugo adik2 ambo besar2 blakow doh...nok gege2 pon malu ko jiran sebeloh(iyo ko,x gege?!)...rasonyow lebih gege lagi ...erk?!bialah,gege2 skali skalo,menunjukkan keceriaan.tok gitu?!..hurm..kalu sebut rayo ni gak,budok hok paling suko skali deh..yolo dok?!...suko sebab bleh duit rayo..ambo jgk la berduka laro,duit raya x leh..bab kato mok2 sdaro ambo...”besar doh kae”..ceh,tu alas an tok sei v duit raya la tu...si kanak2 ribena plop siap2 mitok lagi,

“k.na nok rayo”>budok2 pon panda psiko jgk weh...guno ayat “ nok rayo”untuk mitok pitih...ambo apolah,”k.na x kijo lagi,budok2 lah kna v ko k.na nyow(wat muko sian)..demo psiko kito pon psiko jgk...bleh dop nok jadi kanak2 jgk?!...


kekalutan yang melanda...

bergambar lagi...

Lepas tu,ambo pon bergerak jgk,gi kubur...di saat kita bergembira bersama sanak saudara tu..ingatlah jgk pada yang tiada...betul x?!sekurang2nya timbullah sedikit keinsafan dalam diri ni...ingat la jgk ko mati...jangan dok ingat nok galok jah rayo2 ni(pesanan buat diri sdiri n tok lupo jugk buat mat2 rempit hok brehi saangaat merempit depe umoh ambo ni,mentang2lah jale baru..suko2 hati jah nok merempit)

Masa sapa kubur tu,panas nye bukey main lagi..iyolah pukul 11 lebih,nok2 dekat pukul 12 doh masa tuh...masa tu,ambo,che su n mek,n kanak2 pon ado jgk...ambo pon x caro kokre lain doh...cari port yang sesuai untuk baco yassin nilah..aiseh..napok ko gayo x dop tepat teduh doh weh..apo lagi...ambik surat kabar,letak atah palo..lepas tu statlah baco yassinnyow..dok tunggu gapo lagi,panah wei....selesai tu,tiba2 ambo terpikir...adakah generasi ambo pada masa akan datang,wat gini jgk..(maksudnyer,menziarahi ambo masa ambo “tak dop” nanti)...tiba2 jah mari terpikir...apabila meninggalnya atau dengan nama lain matinya seseorang anak adam itu ,dia meninggalkan 3 perkara..

“Tiada ape yang akan kekal dalam kehidupan ini..semuanya bersifat sementara,hanya iman dan taqwa saje yang akan dapat dibawa bersama untuk selama2nya nanti..Apabila matinya anak adam itu terputuslah segala amalan2nye yg tinggal hanyalah 3 prkara :

1)anak yang soleh dan solehah

2)sedekah jariah dan

3)ilmu yang bermanfaat..

Hurm...kita bagaimana?!...masih berfikir dan terus berfikir beserta tindakan.....(Insya Allah)

Raya pertama berlalu sudah...

Raya kedua menjelma pula....

Macam biasa bangun pagi2...siapkan apa yang patut..terasa “malah”nok kuar manew2...nok dok umah je...tetamu pun datang silih berganti..layan tetamu,makan2..lepas tu buat aktiviti favourite...Tido..pe lagi..hehehe...pas tu petang tu,umah sedara wat makey..napok gaya aktiviti favourite tidak boleh diteruskan...so,kna siap2 lah nak pi umah sedara ambo tu..hok aloh la wei...niat nok dok umah terbantut sudah...tapi kna think positive..raya 2 ni lah nok kna sedara maranya...x gituh?!balik tu..terus jah,ambo n family gi balik kampong..(kampong lagi)..hahaha..x puah ati sungguh ambo dok?!...sebut kampong memanjang jah...hehehe...lepas isyak baru balik rumoh..puah hati ko balik kampong,mc na weh?!..eheks...buleh lah(ayat keletihan..sebab kuat sangat makey)...

Raya ketiga...

Pagi hari lagi sapa massage..

“x sei mari rayo rumoh ko?...sep2 ni pakat nok gi rayo rumoh saim2x blakow nih...”aloh lah.sep2 ni,bakpow la x oyat awal2...tapi ambo gi jgk...opps..terlupo plop,ni raya2 bhgn sep2 sekolah rendoh...x polah berkoban masa seketika untuk ziarah menziarahi teman lama...tolok dari rumohnyow blako2 pukul 12.pah rancangannyow ambo dok biley2 n kiro2 nok gi lebih kureng 5,6 buah rumoh...aiyokkk...biar betol sep2x ni nih.dae ko cik kak n cik abe weh...ambo sebenarnyow,kalu bleh meme nok gi ikut sep dio..tapi kna make gulai aloh pete tu..di bachok...maaflah saim2x ambo blakow...tapi untuk x mengecewakan saim2x ambo(mace la ore pntg sangat)..ambo gi jgk lah,umoh pija n ana tu...2 pon pkul 2 doh ambo kelik..kna angkat kaki dulu la deh...tapi bez sangat2 jupo sep2 ni...ada kae patut saim ambo kato ko ambo”mc na mung ni kae,x uboh2 lagi perangai dok tolow gi nilah”>>>weh2x..amboi2x sesedap rasa jah buleh oyat gitu deh...tapi iyo ko?!..rasa mace jurus skit berbanding 10 tahun yang lepas...sep2 mum silap wat penilaian ni...hahaha

Balik jah dari reunion tu yang hanya sempat gi 2 buoh rumoh tu,lepas solat zohor..berangkat pulak ke bachok...nok gi make gulai ni...ambo plop nok git u kna lah tunggu saim baik kacip ambo dulu,leli..tunggu punyer tunggu...buleh jenero seround x tehe tuh...iyo lah lamo sangat nok nunggu mek tu sapa moh ambo..kabar2 pukul 4.00 jgk tolok gi bachok..jem kereng weh...barulah ambo tahu rakyat klate ni ramai ruponyow....Ya Allah..jaley..nyet..nyet..blolah nok sapa ni..lapar doh nih...nasib baik ado leli sbeloh..bleh jgk wat bual2...

Balik siap2 makey tu..ambo pon,bergadus jgklah nok kelik..ingat ko x jem doh..huh?!x jem hapoh..stat kampong budi..sapa ko pulau melako..ambo sero keto gerok po semut...nyok nyek nyok nyek...slow lah..hok palng ambo gere,adow jgklah manusia hok jenis kureng budi bahasa nok menyelit...meme gerey lah..x kan sesekali ku baginya ruang..hurm..ambo pon gadus jgk weh..napok ko peseng ni meme jem parok lah..ambo n saim pon amik keputusan breti smaye asar di masjid pulau Melaka..(first time)...tunggu semaye maghrib slaluh..sukonyow berimamkan Ayah zik...sebelum ni dok jengok2 kok luar jah...bgs jgk,jem ni..ado hikmahnyow..doh nok oyt lagu manew lagi?..

Lepas balik tu,nok gi lah amik baju rayo...nok oyat crito prust skit..BAJU RAYO X SIAP...sedih lah..tapi mujur ado baju lain doh...kalu dop gak 2 kali sedih..doh lah hok terharu doh..ditambah plop ngan baju ry x siap 2 kali terharu...haru2 jadinya....nok gi amiklah male tu,janji nok amik ry ke3..ambo sapa rumoh dio lebih kureng kul 8.00...x siap lagi..aloh lah..tapi ambo pehe,dio pon banyok kijo..x polah,dio kato mari ambik kul 9.00 pah ni..pah2 ambo nok gi dok manow ni..tiba2x..dapat satu idea...

“salam min,nok gi rayo rumoh min,bleh dop?”

apo lagi..ambo nok jgk baju ry tu male nih...ambik pluang gi rayo moh saim la dulu...hehehe..lamo jgk dok bual2x,makey2x(make lagi..standard lah rayo kae ni)..hahaha...tgk2 jam kul 9.15 doh..lewat 15 minit..lepas tu,saley2 kelik lah..maley doh ni..ngatok doh..esok ado program lain plop ni...

hari rayo ke-4...

Program Ijtimak aidilfitri AMAL...antara mssg yang di gege riuhkan di facebook n mssg forward di hanphone2:

Assalamualaikum, Untuk makluman semua, Alumni Maahad Muhammadi (AMAL) akan mengadakan Ijtima' Aidilfitri 2009 pada : Tarikh : 4 Syawal 1430 (23 September 2009) Hari : Rabu Masa : 9.00am-12am Tempat : Restoran Nasi Ulam, Kampung Kraftangan, Kota ...Bharu Bandaraya Islam . sebarang pertanyaan , sila hubungi:waney 019-5507570 Sebarkan kepada seluruh warga AMAL..

Sukonyow arini..bleh jupo sep2 x maahad..betul niat molek...nok gi jupo saim2 bukey nok galok deh...kijo er,bergambar jah...sapa ko naik fenin sep2 maahad puae ngan keadaan kami sep2 maahad pue pasir pekke ni...lamo sungguh x jupo....doh nok wat ganer...siap2 mitok tulong sep2 mmp lagi amik gambar..ada ke patut?!..

X puah gambar dale dewe..siap2 tubik amik gambar tepi pohon buluh lagi..bwh pohon nyor..mace2x lah...sekurang2nyae kami mengeratkan silaturrahim yang makin renggang..kalu x musim rayo gini..pyh sangat nok jupo saim2 semo...


kasih bertaut kembali!

kami!!mmppp


Raya dan raya dan raya lagi...hari ke 5,akan menyusul kemudian..letih doh ambo nulis ni..tu lah lamow sangat dok sipey bakat menulis ni..hua hua hua..








Ahad, 13 September 2009

Jumaat, 11 September 2009

LuAhAn HaTi DaRi HaTi.....




Duhai hati..mengertilah dikau..aku hanya insane biasa…yang diberi peluang untuk menikmati hidup di dunia ini yang hanya diberi masa sebentar sahaja…


Duhai hati..susahnya ak ingin menjagamu,kadang2 ak seakan berputus asa untuk menjaga mu yang kian ligat ingin mengikut arus dunia….Namun,ak masih ada akal yang bisa membantu ak berfikir buat seketika,apakah yang ak ingin lakukan ini,baik untuk diriku?..Subhanallah,indahnya kurniaan tuhan yang memberikan ku akal..


Duhai hati..mengapa sukar benar kau mengerti…ak inginkan sesuatu yang baik untuk diriku,untuk generasiku,untuk akhiratku…Aku ingin jauh daripada melakukan maksiat terutama yang berpunca dari mu..wahai hati…Walaupun kadang2 ak jua tewas dengan permainanmu…


Duhai hati…ak ingin kau sedar,bahawa ak ingin menumpukan sepenuh perhatianku pada cita-cita ku,terlebih dahulu..Ya Allah bantulah ak yang lemah ini….Bukannya ak tidak inginkan cinta,tapi ak belum layak untuk mendapatkannya kerana ak masih lagi mencari CINTAMU ya Rabb..


Ya ALLAH..ak amat bersyukur kepadaMu,kerana setiap langkahku yang tersasar,Kau sedarkan aku dari terus hanyut dibuai duniawi…Aku amat berterima kasih padaMu…Dikala ak kian lemas dalam keindahan dan keseronokkan arus dunia..ak mendapat teguran dariMU melalui seorang “sahabat”……Aku makin sedar,Betapa kau sayang padaku..Kau mendengar setiap doaku,kau mendengar setiap rintihanku…


Buat seorang “sahabat”terima kasih ku ucapkan..kerana dapat menyedarkan ak mengenai kealpaan diriku ini…


Ak seakan tewas dengan arus dunia ini..namun kerana dek peringatan darimu “sahabat”ak kembali tersedaR dari terus dibuai mimpi yang tak mungkin pasti…


Aku sedar…
Tarbiyyahku ini belum cukup sempurna…
Rantingku masih rapuh…Usiaku belum cukup matang…

Akan telah, sedang dan akan berusaha…Dan terus berusaha…

Aku ingin pulihkan semula…Ranting yang rapuh itu…
Moga ak bangkit dengan CINTA yang baru…

CINTA suci yang tiada penghujungnya…

Usah disalah tafsirkan Ertinya CINTA.....






tiba2 terjumpa buku ni...Penuh dengan makna yang tersirat...

Khamis, 10 September 2009

CiTer sEmAlAm...

Tarikh 09.09.09(napok menarik kae tarikh tu)..ha..aih,klate plop doh..uhhuk..doh nok wat guano mugo ore klate tu gak meme tok leh lari doh bahaso dio..dok main lagu ning jelah..hehehe..

Ok,tak de pe yang menarik pun ngan hari yang bertarikh 09.09.09 ni,juz nak gi tau tarikh ni comei je..Ari rabu,baru-baru ni(seperti tarikh yang telah dinyatakan)...kami batch pismp gen-1 telah adakan majlis berbuka puasa ramai-ramai,anjuran persatuan pismp yang terdiri daripada 4 kelas,PISMP PA,PISMP MATE,PISMP SAINS N PISMP PM.majlis berbuka puasa tu diadakan di Restoran syam..bez gak berkumpul ramai-ramai..




Gambar versi blurr..(mslh tollh,no flash,jadi gi ni)

Dijangka stat 5.45 lagi,( x bukok poso lagi la)..tapi ana sampai lewat ckit,hehehe(10 minit je)..biasolah kalu dari rumah,paham2 jelah..nasib baiklah jalan x jem sangat,rusim jgk.kalau jem,cam manerlah nak parking kete..ana bukannya cekap sangat bab2x drive ni..kalu drift tu,bolehlah(wuhahaha)...

sambung balik agenda ek....

sebelum majlis berbukak puasa tu ada sedikit tazkirah dan bacaan tahlil..Tazkirah ringkas telah disampaikan oleh Ustaz Zulkarnaian,pensyarah dari Kias..Tapi tazkirah tu,disampaikan ringkas jelah,ana teringat dia ada sebut pasal beberapa perkara yang mungkin ana boleh kongsi kat c ni,antaranya ialah....

Di bulan puasa ni,kita kna ingat dan kaji beberapa perkara:

1)Muraqabah-iaitu bertanya pada diri kita,setiap pergerakan yang kita nak buat ni apa tujuan dia,baik ke tak,mana yang lebih baik,ditinggalkan atau diteruskan..(ehem,terasa jgk..dah banyak dosa diri ini)...

2)Muhasabah-Nilai setiap apa yang kita telah lakukan,samada kebaikan mahupun keburukan...dgn bahasa mudah flash back balik apa yang telah dilakukan dalam sehari-hari ni..kalau tak boleh nak muhasabah dalam sehari pun,seminggu skali pon jadilah,kalu dah tak boleh sangat sebulan skali pon ok lah..kalau tak boleh jgk stahun skali pon bereh jgk...tapi kalau dah tak boleh sangat2x tu...nampak sangatlah yang kita ni asyik betul je,wat semua perkara...(try2lah ek,muhasabah diri)..Jangan lah kita sentiasa beralasan...1000 alasan boleh diberi,jika kita tak inginkan sesuatu..betul tak?

3)Mua'qabah-merupakan satu dendaan pada diri,contohnya, kita menetapkan sesuatu pada diri kita tanda kita nak denda diri kita yang telah melakukan banyak kesalahan.denda tu boleh kita lakukan dengan berzikir sebanyak 100x,baca quran 2 atau 3 juzuk dalam sehari...dan lain-lain lagi..yang mana denda tersebut dapat memberi keinsafan dan kesedaran pada diri kita ni...biarlah denda yang kita nak wat tu ada kebaikan untuk diri kita,jangan plak denda tak nak tidur 3 ari,3 malam...kalau denda gi tulah,jwbnya msk hari ke-4,masuk wadlah korang nati...

Ni lah antara pesanannya yang dapat ana dapat amik skit2x...mungkin boleh dijadikan pedoman buat diri kita semua...

Opps..terlupa nak sebut ckit,sebagai tambahan je ni..Beliau ada jugk sebut,di bulan puasa ni semua muslim berpuasa,tak kiralah orang tu tak tutup aurat ke,tak solat ke,yang pakai skirt pendek ke..boleh dikatakan kalau bulan puasa ni...gi tulah hakikatnye semua puasa...tapi nilaian puasa nya hanya Allah yang menentukan..jika kita lakukan perintahnya..kita akan dapat syurga Allah,tapi jika kita langgar perintahnya..neraka Allah adalah tempatnya..wanauzubillah..tapi itu ialah janji Allah pada kita semua..

Selepas tazkirah tu,ada sedikit bacaan tahlil,yang diketuai oleh salah seorang pelajar P.A..Insaf terasa diri ini...dan amat bersyukur sbb masih dapat merasai ramadan tahun ni..tahun depan kita tak pasti lagi...

Selesai bacaan tahlil tersebut,sesi menjamu selera pon bermula..ehhek..lapar kan,semua dah tak cakap dah..apa yang bunyi masa tu..ketung ketang ketung ketang...bunyi sudu ngan pinggan jah..hahaha...lawok gok blo dengar bunyi tu..

Selepas makan plop,kami bekejar nak solat,alhamdulillah surau tak jauh pon,adlah dalam sepuluh langkah sampailah kat surau tu..nak citer keadaan ckit lah,masa kitaorg nak keluar nak pi surau tu..agak ramai jgk orang berbuka puasa kat retoran tu..tapi tak ramai yang nak bekejar ke surau nak solat maghrib,ada yang lepak2x,berbual2x dan yang paling ana tak suka tengok dan kalau boleh tak nak tengok ialah lelaki-lelaki yang "smoking"(ha..aiah demo ni bukok poso ngan nga gapo? )..x pehe sungguh ana..masa ana lalu depan dioare tu,masha Allah..pening palo2x..tapi sabar jelah...ada jgk yang keluar selepas dari berbuka puasa tu yang x pakai tdg,pakaian plop..erm,paham2 jelah..nak kata bukan muslim..tak dop plop bunyi pelat cina...ha..aih...macam2 pesen betullah ragam manusia ni..teringat kat tazkirah ustaz tadi...hurm sungguh apa yang terjadi..inilah realiti dunia sekarang...

Usai solat maghrib,ana n k.zira ada planning lain sebenarnye,sebenarnya 3 ore,tapi nik tak leh join,masa majlis berbuka puasa pun dia tak join,sian nik,tak pelah nik..dahulukan apa yang pentingkan...Insya Allah,peluang lain ada lagi,afzan plak,balik terus..so.ana n k.zira jelah kna teruskan planning yang telah kitaore rancang sebelum ni...

Planning mene lak ni?!teka lah..hehhe.

Shopping?!....erm..x kot,

Gi Round kb?!...x jgk..

Sebenarnya planning kitaore ialah gi solat terawikh kat stadium..huhuhu...alang-alang mai kb,ambillah peluang,kalau dari rumah nak pi stadium tu,susahlah sikit...Sebenarnya dah lama terniat nak pegi merasai sembahyang terawikh di stadium...Alhamdulillah,tarikh 09.09.09...berpeluang jgk ana..

masa masuk ketempat nak solat tu..Ya ALLAH,tenang sungguh hati ni macam dok kat "raudhatul jannah"plop...mane taknya,yang perempuan semua putih je,pakai kain sembahyang,yang lelaki plak berkopiah semuanya...Sejuk mata memandang...

sempat jgk k.zira oyat"na,mace msk kat taman syurgo plok,supo ngan tempat hok kito gi ari tu,kae?"

"ha'ah lah k.zira,teney jah raso"ana plop jawab..

tempat hok gi tu ari tuh?!manow eh..biarlah x pyh tahulah...hya orang2 tertentu je bleh tahu..kua2x..

Ni kali pertamalah ana pi smaye terawih c 2..jadi x brapo biasa sangat dengan keadaan c 2,adalah jgk ana survey ngan saim2,tya pasal smaye di stadium ni lagu mane..manowlah tahu,ado hok ana tok tahu..sebab x biaso..huhuhu...

Solat terawikh kat stadium diimamkan oleh pak syeikh dari tanah arab..hurm,agak lain jgk cr bacaan dia..terang dan jelas,sebutan huruf satu persatu..Solat terawikh plak cam biasa,tapi....
ana nok crita skit ada yang menarik untuk dikongsikan...Setelah selesai 2 rakaat solat terawikh tu,brenti jap..pas tu tiba2 pak syeikh tu sebut.."sujud,sujud,sujud"..aiseh..gapo dio plop ni tiba2x jah sujud ni..ana ngan k.zira pun samo2 plglah mugo x tahu gapow dio n x brapo pehe(wat muko blurr)...dengan kata lain,konpius...tapi nasib baiklah,dia ada penterjemah...rupa2nya lepas ni ada sujud tilawah..

..hurm...barulah pehe...ish2x...nasib baiklah ana dan k.zira tak terus sujud,kalu dok lagi haru...

Lepas solat terawikh 4 rakaat,ada tazkirah kejap..dalam setengah jam gi tulah..ai..ana n k.zira gelisoh doh..bukae gapow takut terlewat plop sapa rumoh..iyalah masing2 sore2x..mane de peneman...bhy anak2 dara balik sore2 ni...kami pun berkira2 lepas solat terawikh nak balik terus kira tak tunggu witirlah(sambung wat witir rumoh)...

Pasal tazkirah tu,ustaz zulkarnain jgk yang bagi...jupo plop ngan ustaz tu...kali ni dia bagi tazkirah pasal ciri-ciri af'alul ibad yang ada dalam surah al-furqan ayat 63-77...lebih kurang dia terjemahlah ayat tu tapi secara ringkas je,sebab masa tak cukup..ana x brape ingat(kna bukak Al-Quran balik)

Selepas tu,sambung lagi solat terawih yang berbaki 4 rakaat tu..lepas je doa ana pun bangunlah nga k.zira..aiyookk..rupa2nya bukan kitaorang je yang nak balik,tapi majority jemaah pun balik gak...ana ngan k.zira pun peliklah..aik?!..tak dop witir ko maley ni?!..dan ana pun sempat jugaklah tgk beberapa ore dok ngadap pak syeikh tu dok baca Al-Quran...so,ana wat kesimpulan sedirilah..ini kae,male2 terakhir(10 malam terakhir),dia adakan tadarus lah tu...x nyesal ana n k.zira nok balik awal ari tu...

Ai..dah pukul 10 ni...jadi baliklah rumah..ana n k.zira berpisah kat stadium tu..esok kan ada kelas plop...balik print xsaimen...sebab esoknye kna antar last xsaimen(lega rasa)...satu dah selesai..tinggal satu je lagi yang masih tertunggak...

P/s:Segalo bahaso ado blako..nok bhs gapow?standard,klate pekat(bhs standard dale blog ambo),n terselit jgk bahasa arab skit2x..(guna perkatae "ana")..hehehe..tak polah jare2 pun dok?..
Dah 2 ari dah ana dok tulis pasal "citer smale ni",tapi Alhamdulillah ari ni baru siap...sibuk sangat ko mc na weh(bhs sep2 kelas,panggil ko ambo,jange dok tirulah)?....bukey cbok..tapi internet x brapo laju...

Buat2:anak-anak murid ku di SKM,belajar rajin2 jgn lupa solat terawikh n baca Al-Quran...bunyi kabar nok pekso KAFA(kalu x silap)?!,Rajin2lah ngapa deh..Insya Allah..Allah ada...DIA akan sentiasa bersama dengan kita...

لا تخاف,ولا تحزن ان الله معنا


Yang penting!!!Usaha dulu pas tu,serah pada Allah...Keyakinan perlu ada....ok?!

Panje doh,dok sero entry kali ni...Cerita 09-09-09...Agak2 10.10.10..ada cerita menarik tak?..Tunggu...Kurangkan kontroversi..Tingkatkan Prestasi...ni BUKAN BLOG MELODI...tapi blog wardatul Humaira'..

Selasa, 8 September 2009

BiCaRa sUfI SeOrAnG TeMaN...




Bicara sufi seorang teman, Tiba-tiba sahaja hati resah gelisah,Tidak tahu apa yang diresahkan,Setelah dikaji dan dihayati,Rupa-rupanya itulah ujian jiwa,Benarlah janji Tuhan Rabbul Izzati,Setiap jiwa mukmin pasti diuji,Duhai diri,Sedarlah,Bagi hati yang tawakkal kepadaNYA,Walau pun resah gelisah mendatang,Bagai putting beliung kencangnya,Akan tetapi raja dalam diri tetap dapat melawannya,Dengan iman dan zikrullah,Duhai diri….Insaflah………..Kembalilah…….Jadilah manusia yang tabah dengan ujianInsya ALLAH, hatiku jadi tenang………

Wanita di bahumu ada harapan dan impian yang sememangnya kamu sedari sejak dulu lagi,akan tetapi perjalanan masa telah membuatkanmu lupa akannya. Ingatlah wahai adikku sayang… Jatuh dan kegagalan yang pertama bukanlah kegagalan namanyaAkan tetapi kegagalan adalahJatuh kerana sebab dan alasan yang serupa ditempat yang sama.. Jika kita kaya selalu kita lupa Jika kita miskin selalu kita kecewaJika kita selalunya jadi jahatJika kita cantik selalu kita lupa diri Jika kita cerdik selalu kita hidung tinggi..

Keredhaan hati menuntun pada kekuatan bukan kelemahan. Mengakui kesalahan dan melakukan perubahan pada kesalahan adalah bentuk tertinggi dari penghormatan pada diri sendiri..

Apabila ada orang lain yang bersikap sombong dan menghina, kita akan lebih mulia apabila kita menjadi orang yang selalu memaafkan...

Doa adalah Suara Iman Dan Senjata Paling Ampuh

Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & Kegagalan sendiri daripada menunding kesalahan kepada pihak lain...