Khamis, 10 September 2009

CiTer sEmAlAm...

Tarikh 09.09.09(napok menarik kae tarikh tu)..ha..aih,klate plop doh..uhhuk..doh nok wat guano mugo ore klate tu gak meme tok leh lari doh bahaso dio..dok main lagu ning jelah..hehehe..

Ok,tak de pe yang menarik pun ngan hari yang bertarikh 09.09.09 ni,juz nak gi tau tarikh ni comei je..Ari rabu,baru-baru ni(seperti tarikh yang telah dinyatakan)...kami batch pismp gen-1 telah adakan majlis berbuka puasa ramai-ramai,anjuran persatuan pismp yang terdiri daripada 4 kelas,PISMP PA,PISMP MATE,PISMP SAINS N PISMP PM.majlis berbuka puasa tu diadakan di Restoran syam..bez gak berkumpul ramai-ramai..




Gambar versi blurr..(mslh tollh,no flash,jadi gi ni)

Dijangka stat 5.45 lagi,( x bukok poso lagi la)..tapi ana sampai lewat ckit,hehehe(10 minit je)..biasolah kalu dari rumah,paham2 jelah..nasib baiklah jalan x jem sangat,rusim jgk.kalau jem,cam manerlah nak parking kete..ana bukannya cekap sangat bab2x drive ni..kalu drift tu,bolehlah(wuhahaha)...

sambung balik agenda ek....

sebelum majlis berbukak puasa tu ada sedikit tazkirah dan bacaan tahlil..Tazkirah ringkas telah disampaikan oleh Ustaz Zulkarnaian,pensyarah dari Kias..Tapi tazkirah tu,disampaikan ringkas jelah,ana teringat dia ada sebut pasal beberapa perkara yang mungkin ana boleh kongsi kat c ni,antaranya ialah....

Di bulan puasa ni,kita kna ingat dan kaji beberapa perkara:

1)Muraqabah-iaitu bertanya pada diri kita,setiap pergerakan yang kita nak buat ni apa tujuan dia,baik ke tak,mana yang lebih baik,ditinggalkan atau diteruskan..(ehem,terasa jgk..dah banyak dosa diri ini)...

2)Muhasabah-Nilai setiap apa yang kita telah lakukan,samada kebaikan mahupun keburukan...dgn bahasa mudah flash back balik apa yang telah dilakukan dalam sehari-hari ni..kalau tak boleh nak muhasabah dalam sehari pun,seminggu skali pon jadilah,kalu dah tak boleh sangat sebulan skali pon ok lah..kalau tak boleh jgk stahun skali pon bereh jgk...tapi kalau dah tak boleh sangat2x tu...nampak sangatlah yang kita ni asyik betul je,wat semua perkara...(try2lah ek,muhasabah diri)..Jangan lah kita sentiasa beralasan...1000 alasan boleh diberi,jika kita tak inginkan sesuatu..betul tak?

3)Mua'qabah-merupakan satu dendaan pada diri,contohnya, kita menetapkan sesuatu pada diri kita tanda kita nak denda diri kita yang telah melakukan banyak kesalahan.denda tu boleh kita lakukan dengan berzikir sebanyak 100x,baca quran 2 atau 3 juzuk dalam sehari...dan lain-lain lagi..yang mana denda tersebut dapat memberi keinsafan dan kesedaran pada diri kita ni...biarlah denda yang kita nak wat tu ada kebaikan untuk diri kita,jangan plak denda tak nak tidur 3 ari,3 malam...kalau denda gi tulah,jwbnya msk hari ke-4,masuk wadlah korang nati...

Ni lah antara pesanannya yang dapat ana dapat amik skit2x...mungkin boleh dijadikan pedoman buat diri kita semua...

Opps..terlupa nak sebut ckit,sebagai tambahan je ni..Beliau ada jugk sebut,di bulan puasa ni semua muslim berpuasa,tak kiralah orang tu tak tutup aurat ke,tak solat ke,yang pakai skirt pendek ke..boleh dikatakan kalau bulan puasa ni...gi tulah hakikatnye semua puasa...tapi nilaian puasa nya hanya Allah yang menentukan..jika kita lakukan perintahnya..kita akan dapat syurga Allah,tapi jika kita langgar perintahnya..neraka Allah adalah tempatnya..wanauzubillah..tapi itu ialah janji Allah pada kita semua..

Selepas tazkirah tu,ada sedikit bacaan tahlil,yang diketuai oleh salah seorang pelajar P.A..Insaf terasa diri ini...dan amat bersyukur sbb masih dapat merasai ramadan tahun ni..tahun depan kita tak pasti lagi...

Selesai bacaan tahlil tersebut,sesi menjamu selera pon bermula..ehhek..lapar kan,semua dah tak cakap dah..apa yang bunyi masa tu..ketung ketang ketung ketang...bunyi sudu ngan pinggan jah..hahaha...lawok gok blo dengar bunyi tu..

Selepas makan plop,kami bekejar nak solat,alhamdulillah surau tak jauh pon,adlah dalam sepuluh langkah sampailah kat surau tu..nak citer keadaan ckit lah,masa kitaorg nak keluar nak pi surau tu..agak ramai jgk orang berbuka puasa kat retoran tu..tapi tak ramai yang nak bekejar ke surau nak solat maghrib,ada yang lepak2x,berbual2x dan yang paling ana tak suka tengok dan kalau boleh tak nak tengok ialah lelaki-lelaki yang "smoking"(ha..aiah demo ni bukok poso ngan nga gapo? )..x pehe sungguh ana..masa ana lalu depan dioare tu,masha Allah..pening palo2x..tapi sabar jelah...ada jgk yang keluar selepas dari berbuka puasa tu yang x pakai tdg,pakaian plop..erm,paham2 jelah..nak kata bukan muslim..tak dop plop bunyi pelat cina...ha..aih...macam2 pesen betullah ragam manusia ni..teringat kat tazkirah ustaz tadi...hurm sungguh apa yang terjadi..inilah realiti dunia sekarang...

Usai solat maghrib,ana n k.zira ada planning lain sebenarnye,sebenarnya 3 ore,tapi nik tak leh join,masa majlis berbuka puasa pun dia tak join,sian nik,tak pelah nik..dahulukan apa yang pentingkan...Insya Allah,peluang lain ada lagi,afzan plak,balik terus..so.ana n k.zira jelah kna teruskan planning yang telah kitaore rancang sebelum ni...

Planning mene lak ni?!teka lah..hehhe.

Shopping?!....erm..x kot,

Gi Round kb?!...x jgk..

Sebenarnya planning kitaore ialah gi solat terawikh kat stadium..huhuhu...alang-alang mai kb,ambillah peluang,kalau dari rumah nak pi stadium tu,susahlah sikit...Sebenarnya dah lama terniat nak pegi merasai sembahyang terawikh di stadium...Alhamdulillah,tarikh 09.09.09...berpeluang jgk ana..

masa masuk ketempat nak solat tu..Ya ALLAH,tenang sungguh hati ni macam dok kat "raudhatul jannah"plop...mane taknya,yang perempuan semua putih je,pakai kain sembahyang,yang lelaki plak berkopiah semuanya...Sejuk mata memandang...

sempat jgk k.zira oyat"na,mace msk kat taman syurgo plok,supo ngan tempat hok kito gi ari tu,kae?"

"ha'ah lah k.zira,teney jah raso"ana plop jawab..

tempat hok gi tu ari tuh?!manow eh..biarlah x pyh tahulah...hya orang2 tertentu je bleh tahu..kua2x..

Ni kali pertamalah ana pi smaye terawih c 2..jadi x brapo biasa sangat dengan keadaan c 2,adalah jgk ana survey ngan saim2,tya pasal smaye di stadium ni lagu mane..manowlah tahu,ado hok ana tok tahu..sebab x biaso..huhuhu...

Solat terawikh kat stadium diimamkan oleh pak syeikh dari tanah arab..hurm,agak lain jgk cr bacaan dia..terang dan jelas,sebutan huruf satu persatu..Solat terawikh plak cam biasa,tapi....
ana nok crita skit ada yang menarik untuk dikongsikan...Setelah selesai 2 rakaat solat terawikh tu,brenti jap..pas tu tiba2 pak syeikh tu sebut.."sujud,sujud,sujud"..aiseh..gapo dio plop ni tiba2x jah sujud ni..ana ngan k.zira pun samo2 plglah mugo x tahu gapow dio n x brapo pehe(wat muko blurr)...dengan kata lain,konpius...tapi nasib baiklah,dia ada penterjemah...rupa2nya lepas ni ada sujud tilawah..

..hurm...barulah pehe...ish2x...nasib baiklah ana dan k.zira tak terus sujud,kalu dok lagi haru...

Lepas solat terawikh 4 rakaat,ada tazkirah kejap..dalam setengah jam gi tulah..ai..ana n k.zira gelisoh doh..bukae gapow takut terlewat plop sapa rumoh..iyalah masing2 sore2x..mane de peneman...bhy anak2 dara balik sore2 ni...kami pun berkira2 lepas solat terawikh nak balik terus kira tak tunggu witirlah(sambung wat witir rumoh)...

Pasal tazkirah tu,ustaz zulkarnain jgk yang bagi...jupo plop ngan ustaz tu...kali ni dia bagi tazkirah pasal ciri-ciri af'alul ibad yang ada dalam surah al-furqan ayat 63-77...lebih kurang dia terjemahlah ayat tu tapi secara ringkas je,sebab masa tak cukup..ana x brape ingat(kna bukak Al-Quran balik)

Selepas tu,sambung lagi solat terawih yang berbaki 4 rakaat tu..lepas je doa ana pun bangunlah nga k.zira..aiyookk..rupa2nya bukan kitaorang je yang nak balik,tapi majority jemaah pun balik gak...ana ngan k.zira pun peliklah..aik?!..tak dop witir ko maley ni?!..dan ana pun sempat jugaklah tgk beberapa ore dok ngadap pak syeikh tu dok baca Al-Quran...so,ana wat kesimpulan sedirilah..ini kae,male2 terakhir(10 malam terakhir),dia adakan tadarus lah tu...x nyesal ana n k.zira nok balik awal ari tu...

Ai..dah pukul 10 ni...jadi baliklah rumah..ana n k.zira berpisah kat stadium tu..esok kan ada kelas plop...balik print xsaimen...sebab esoknye kna antar last xsaimen(lega rasa)...satu dah selesai..tinggal satu je lagi yang masih tertunggak...

P/s:Segalo bahaso ado blako..nok bhs gapow?standard,klate pekat(bhs standard dale blog ambo),n terselit jgk bahasa arab skit2x..(guna perkatae "ana")..hehehe..tak polah jare2 pun dok?..
Dah 2 ari dah ana dok tulis pasal "citer smale ni",tapi Alhamdulillah ari ni baru siap...sibuk sangat ko mc na weh(bhs sep2 kelas,panggil ko ambo,jange dok tirulah)?....bukey cbok..tapi internet x brapo laju...

Buat2:anak-anak murid ku di SKM,belajar rajin2 jgn lupa solat terawikh n baca Al-Quran...bunyi kabar nok pekso KAFA(kalu x silap)?!,Rajin2lah ngapa deh..Insya Allah..Allah ada...DIA akan sentiasa bersama dengan kita...

لا تخاف,ولا تحزن ان الله معنا


Yang penting!!!Usaha dulu pas tu,serah pada Allah...Keyakinan perlu ada....ok?!

Panje doh,dok sero entry kali ni...Cerita 09-09-09...Agak2 10.10.10..ada cerita menarik tak?..Tunggu...Kurangkan kontroversi..Tingkatkan Prestasi...ni BUKAN BLOG MELODI...tapi blog wardatul Humaira'..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan