Rabu, 23 September 2009

rAYa oH rAyA....

SATU HARI DI HARI RAYA....

RAYA-RAYI DI AIDILFITRI 2009








DI MALAM RAYA YANG HENING.......




di pagi raya,sebelum kuar smaye rayo..


Tak dop angin,tak dop ribut..tibo2 sero "malah" jah nok update blog..adakah semangat untuk menulis mula menurun?!..arap2 ia melanda hanya buat sementara waktu...Sedih meninggalkan ramadhan tahun 2009 ni..entahlah..terasa sayu..nampaknya tahun 2009 pun dah nak melabuhkan tirainya,tinggal beberapa bulan je lagi...

Kesayuan mula melanda,pada akhir ramadhan...tiba2 jah terasa sedih semacam...diharap apa yang dilakukan pada bulan ramadhan dapat diistiqamahkan di bulan2 yang seterusnya...aduh!!!asyik sedih..sedih..sedih jew...mula hari anda dengan senyuman...hurm...)=raya beb raya!!!

biasalah pada pagi raya tu..mestilah gi smaye rayo dulu kae..sebelum mula bergerak kembali pulang ke kampung...sayu je bila takbir,tasbih dan tahmid dilafazkan...betul x?!aisey..sedih lagi..ape kono lak ni...tak tahu kenapa,tiba2 terasa sayu...

dah tak nak sedih2x..kita mulakan story hari raya dengan keceriaan..sedih2 tu,tolak tepi lu..lps ry sambung plak sedih(ada ke patut?!)..hehehe

Raya 1:

lepas sembahyang raya tu,balik rumah jap,nak siap2kan makanan nak balik kampung..ceh,maceylah kampung tu jauh sangat..padahal kk ngan binjai tu 15 minit pun tak sapa..hahaha..mugo ore lain balik kampung kito pon nok balik jgk..dok tengoh siap2 makanan tu,abah n 2 ore adik lelaki ambo tu,siap macey nok tubik jah..aik.nok gi manow plop ni?!...ambo pon nok gi jgk...uper2nye puok dio nok gi kubur arwah atuk saya nok gi baco yassin...ambo pon nok gi jgk weh...tapi kna tinggal demo doh eh..sebab kna tulong umi siap2 makanan nok wat gi umah nenek(panggilan mesra "mek")...

balik jah puok2x askar(panggilan buat adik2 jate)...ajat2nyo nok turun dohlah,acu jah tubik pintu pagar depe tu,masuklah 3 buah keto...po kenal jah keto2 tuh...manow tok kenalnye...pok2 sdaro,ambo mari blako doh eh..termasuklah "mek"ambo pon ado jgk...pah tu gak cancel lah nok balik kampung..hua hua hua...kiro kes terpencil lah ni...ore kapung mari ziaroh ambo sekeluarga..hahaha..

alohlah...lamo doh tok main ngan kanok-kanok ribena..gege gegok wal riuh rendoh umah ambo...skalo gak sunyi sepi jah,mugo adik2 ambo besar2 blakow doh...nok gege2 pon malu ko jiran sebeloh(iyo ko,x gege?!)...rasonyow lebih gege lagi ...erk?!bialah,gege2 skali skalo,menunjukkan keceriaan.tok gitu?!..hurm..kalu sebut rayo ni gak,budok hok paling suko skali deh..yolo dok?!...suko sebab bleh duit rayo..ambo jgk la berduka laro,duit raya x leh..bab kato mok2 sdaro ambo...”besar doh kae”..ceh,tu alas an tok sei v duit raya la tu...si kanak2 ribena plop siap2 mitok lagi,

“k.na nok rayo”>budok2 pon panda psiko jgk weh...guno ayat “ nok rayo”untuk mitok pitih...ambo apolah,”k.na x kijo lagi,budok2 lah kna v ko k.na nyow(wat muko sian)..demo psiko kito pon psiko jgk...bleh dop nok jadi kanak2 jgk?!...


kekalutan yang melanda...

bergambar lagi...

Lepas tu,ambo pon bergerak jgk,gi kubur...di saat kita bergembira bersama sanak saudara tu..ingatlah jgk pada yang tiada...betul x?!sekurang2nya timbullah sedikit keinsafan dalam diri ni...ingat la jgk ko mati...jangan dok ingat nok galok jah rayo2 ni(pesanan buat diri sdiri n tok lupo jugk buat mat2 rempit hok brehi saangaat merempit depe umoh ambo ni,mentang2lah jale baru..suko2 hati jah nok merempit)

Masa sapa kubur tu,panas nye bukey main lagi..iyolah pukul 11 lebih,nok2 dekat pukul 12 doh masa tuh...masa tu,ambo,che su n mek,n kanak2 pon ado jgk...ambo pon x caro kokre lain doh...cari port yang sesuai untuk baco yassin nilah..aiseh..napok ko gayo x dop tepat teduh doh weh..apo lagi...ambik surat kabar,letak atah palo..lepas tu statlah baco yassinnyow..dok tunggu gapo lagi,panah wei....selesai tu,tiba2 ambo terpikir...adakah generasi ambo pada masa akan datang,wat gini jgk..(maksudnyer,menziarahi ambo masa ambo “tak dop” nanti)...tiba2 jah mari terpikir...apabila meninggalnya atau dengan nama lain matinya seseorang anak adam itu ,dia meninggalkan 3 perkara..

“Tiada ape yang akan kekal dalam kehidupan ini..semuanya bersifat sementara,hanya iman dan taqwa saje yang akan dapat dibawa bersama untuk selama2nya nanti..Apabila matinya anak adam itu terputuslah segala amalan2nye yg tinggal hanyalah 3 prkara :

1)anak yang soleh dan solehah

2)sedekah jariah dan

3)ilmu yang bermanfaat..

Hurm...kita bagaimana?!...masih berfikir dan terus berfikir beserta tindakan.....(Insya Allah)

Raya pertama berlalu sudah...

Raya kedua menjelma pula....

Macam biasa bangun pagi2...siapkan apa yang patut..terasa “malah”nok kuar manew2...nok dok umah je...tetamu pun datang silih berganti..layan tetamu,makan2..lepas tu buat aktiviti favourite...Tido..pe lagi..hehehe...pas tu petang tu,umah sedara wat makey..napok gaya aktiviti favourite tidak boleh diteruskan...so,kna siap2 lah nak pi umah sedara ambo tu..hok aloh la wei...niat nok dok umah terbantut sudah...tapi kna think positive..raya 2 ni lah nok kna sedara maranya...x gituh?!balik tu..terus jah,ambo n family gi balik kampong..(kampong lagi)..hahaha..x puah ati sungguh ambo dok?!...sebut kampong memanjang jah...hehehe...lepas isyak baru balik rumoh..puah hati ko balik kampong,mc na weh?!..eheks...buleh lah(ayat keletihan..sebab kuat sangat makey)...

Raya ketiga...

Pagi hari lagi sapa massage..

“x sei mari rayo rumoh ko?...sep2 ni pakat nok gi rayo rumoh saim2x blakow nih...”aloh lah.sep2 ni,bakpow la x oyat awal2...tapi ambo gi jgk...opps..terlupo plop,ni raya2 bhgn sep2 sekolah rendoh...x polah berkoban masa seketika untuk ziarah menziarahi teman lama...tolok dari rumohnyow blako2 pukul 12.pah rancangannyow ambo dok biley2 n kiro2 nok gi lebih kureng 5,6 buah rumoh...aiyokkk...biar betol sep2x ni nih.dae ko cik kak n cik abe weh...ambo sebenarnyow,kalu bleh meme nok gi ikut sep dio..tapi kna make gulai aloh pete tu..di bachok...maaflah saim2x ambo blakow...tapi untuk x mengecewakan saim2x ambo(mace la ore pntg sangat)..ambo gi jgk lah,umoh pija n ana tu...2 pon pkul 2 doh ambo kelik..kna angkat kaki dulu la deh...tapi bez sangat2 jupo sep2 ni...ada kae patut saim ambo kato ko ambo”mc na mung ni kae,x uboh2 lagi perangai dok tolow gi nilah”>>>weh2x..amboi2x sesedap rasa jah buleh oyat gitu deh...tapi iyo ko?!..rasa mace jurus skit berbanding 10 tahun yang lepas...sep2 mum silap wat penilaian ni...hahaha

Balik jah dari reunion tu yang hanya sempat gi 2 buoh rumoh tu,lepas solat zohor..berangkat pulak ke bachok...nok gi make gulai ni...ambo plop nok git u kna lah tunggu saim baik kacip ambo dulu,leli..tunggu punyer tunggu...buleh jenero seround x tehe tuh...iyo lah lamo sangat nok nunggu mek tu sapa moh ambo..kabar2 pukul 4.00 jgk tolok gi bachok..jem kereng weh...barulah ambo tahu rakyat klate ni ramai ruponyow....Ya Allah..jaley..nyet..nyet..blolah nok sapa ni..lapar doh nih...nasib baik ado leli sbeloh..bleh jgk wat bual2...

Balik siap2 makey tu..ambo pon,bergadus jgklah nok kelik..ingat ko x jem doh..huh?!x jem hapoh..stat kampong budi..sapa ko pulau melako..ambo sero keto gerok po semut...nyok nyek nyok nyek...slow lah..hok palng ambo gere,adow jgklah manusia hok jenis kureng budi bahasa nok menyelit...meme gerey lah..x kan sesekali ku baginya ruang..hurm..ambo pon gadus jgk weh..napok ko peseng ni meme jem parok lah..ambo n saim pon amik keputusan breti smaye asar di masjid pulau Melaka..(first time)...tunggu semaye maghrib slaluh..sukonyow berimamkan Ayah zik...sebelum ni dok jengok2 kok luar jah...bgs jgk,jem ni..ado hikmahnyow..doh nok oyt lagu manew lagi?..

Lepas balik tu,nok gi lah amik baju rayo...nok oyat crito prust skit..BAJU RAYO X SIAP...sedih lah..tapi mujur ado baju lain doh...kalu dop gak 2 kali sedih..doh lah hok terharu doh..ditambah plop ngan baju ry x siap 2 kali terharu...haru2 jadinya....nok gi amiklah male tu,janji nok amik ry ke3..ambo sapa rumoh dio lebih kureng kul 8.00...x siap lagi..aloh lah..tapi ambo pehe,dio pon banyok kijo..x polah,dio kato mari ambik kul 9.00 pah ni..pah2 ambo nok gi dok manow ni..tiba2x..dapat satu idea...

“salam min,nok gi rayo rumoh min,bleh dop?”

apo lagi..ambo nok jgk baju ry tu male nih...ambik pluang gi rayo moh saim la dulu...hehehe..lamo jgk dok bual2x,makey2x(make lagi..standard lah rayo kae ni)..hahaha...tgk2 jam kul 9.15 doh..lewat 15 minit..lepas tu,saley2 kelik lah..maley doh ni..ngatok doh..esok ado program lain plop ni...

hari rayo ke-4...

Program Ijtimak aidilfitri AMAL...antara mssg yang di gege riuhkan di facebook n mssg forward di hanphone2:

Assalamualaikum, Untuk makluman semua, Alumni Maahad Muhammadi (AMAL) akan mengadakan Ijtima' Aidilfitri 2009 pada : Tarikh : 4 Syawal 1430 (23 September 2009) Hari : Rabu Masa : 9.00am-12am Tempat : Restoran Nasi Ulam, Kampung Kraftangan, Kota ...Bharu Bandaraya Islam . sebarang pertanyaan , sila hubungi:waney 019-5507570 Sebarkan kepada seluruh warga AMAL..

Sukonyow arini..bleh jupo sep2 x maahad..betul niat molek...nok gi jupo saim2 bukey nok galok deh...kijo er,bergambar jah...sapa ko naik fenin sep2 maahad puae ngan keadaan kami sep2 maahad pue pasir pekke ni...lamo sungguh x jupo....doh nok wat ganer...siap2 mitok tulong sep2 mmp lagi amik gambar..ada ke patut?!..

X puah gambar dale dewe..siap2 tubik amik gambar tepi pohon buluh lagi..bwh pohon nyor..mace2x lah...sekurang2nyae kami mengeratkan silaturrahim yang makin renggang..kalu x musim rayo gini..pyh sangat nok jupo saim2 semo...


kasih bertaut kembali!

kami!!mmppp


Raya dan raya dan raya lagi...hari ke 5,akan menyusul kemudian..letih doh ambo nulis ni..tu lah lamow sangat dok sipey bakat menulis ni..hua hua hua..








Tiada ulasan:

Catat Ulasan