Jumaat, 16 Oktober 2009

Hafazan...







AL-QURAN ITU CAHAYA....



Ujian hafazan...kini tiba..berdebar2 tak usah nak dikatalah..BANGUN DI AWAL PAGI...sekadar mengulang apa yang telah dihafal...terpaksa meng"skip" 3 surah...sebab tak mampu nak hafal dalam keadaan terburu-buru....

masa cabutan undi dibuat,no 9 adalah nomborku...okeylah tu,masih ada masa lagi untuk membaca dan mengingat apa yang telah dihafal...

belum pon sempat giliranku tiba...ustaz yang DARI IPIS pon tiba...ingatkan dah terlepas dari dia...Masuk ke dalam dewan dengan lafaz basmalah...duduk dan tiba2 ak senyum..aii..tak tahu kenapa ak boleh senyum plak dah...

Diletakkan depan ak 5 sampul dari amali pertama,sekali dengan lafaz bismillah..ak pun amik dan bukak sampul tu...soklannya ialah...

"soalan 1 set 4"..ish..surah ape plak ni...ak pun tya lah ustaz..ak rasa macam surah yang aku hafal antara ingat tak ingat(x lancar sangat)...dapat peluang 3 x cabut sampul..tapi,ak rasa cukuplah ak sekali cabut je sampul tu..ternyata bacaanku tersekat2..tapi,alhamdulillah,dapat dihabiskan surah-surah tersebut dengan baik walaupun mengambil masa yang agak lama mengingati ayat demi ayat(pengajaran buat diri yang amik masa last minute untuk menghafal)...

soalan amali ke2 plak..

"soalan 2 set 2"...alhamdulillah,surah ni dapat dibaca dengan baik...dan soalan wajib...juga dapat diingat dengan baik...



لا تحرك به لسانك لتعجل به 16



16. janganlah Engkau (Wahai Muhammad) - kerana hendakkan cepat menghafaz Quran Yang diturunkan kepadamu - menggerakkan lidahmu membacanya (sebelum selesai dibacakan kepadamu).




p/s:Diharap ak akan terus istiqamah mengulang apa yang telah dihafal...jangan kerana exam semata2...teringat semasa tengah menghafal surah al-qiyamah...adalah satu ayat tu betul2 terkena batang hidungku...mungkin inilah teguran buat diriku..ak betul2 teruja bila teringat kepada sahabat2 ku yang menghafaz Al-Quran 30 JUZUK..para hafiz dan hafizah..begitu terang hati mereka kerana cahaya al-qURan...mereka berpeluang menghafaz 30 juzuk...namun ak hafal beberapa surah dah mula terlentok lesu..alasan demi alasan diberikan..malas lagilah nak ngafal.alah rileks lah dulu,masa banyak lagi..ish,ngapa awal2 pon tok ingat jugak...akhirnya,last minit baru nak start...dan jadinya....blalah nur al-Quran nak meresap masuk dalam jiwa.jika sering beralasan...


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan