Isnin, 28 Jun 2010

sEmEsTeR 8?!.....

Janganlah berbangga
Apa yang ada pada kita
Kalau Allah tidak beri
Kita tidak punya apa-apa~~~rabbani.

Mencari ungkapan yang terbaik untuk berkongsi rasa hati bile melangkah kaki ke sem 8?...terasa dewasa,tatkala melihat adik2 junior yang baru mendaftar tadi.....teringat ms mule2 daftar tahun 2005,rupe2nye dah hampir 5 tahun setengah berlalu....cepatnya ms beredar...tup tup dah tahun 2010..dah nak abis rupenye....umpama baru je dilahirkan semalam....tapi saya perlu sedar suatu hakikat,yang ms takkan terhenti walaupun jam berhenti berdetik buat seketika....~cam skema je ayt sy~...

Alhamdulillah,result untuk sem 7 pun dah terpampang indah di soft board,ada yang resultnye meningkat,ada yang sedikit menurun dan ada yang mantain je,dah adat belajar,yang kita sendiri boleh ibaratkan umpama roda,kejap2 berada diatas,kejap2 berada dibawah...bersyukurlah apa yang kita perolehi....sy?...huhuhu,steady je kot...entahlah....dah adat "menggorengkan"..kena terimalah seadanya...nak salahkan siapa kalau bukan salahkan diri sendiri....


doa syukur:

ALLAHUMMA A'INNI A'LA RIZQIKA WA SYUKRIKA WA HUSNI I'BADATIK...

4 subjek yang bakal sy lalui semester ini
...sem lepas 2 je....2 pon....huh!!usah dihurai benda yang lepas,yang penting fokus pada yang akan datang.

1)Edu 8------>Asas kepimpinan dan perkembangan profesionalisme

2)Edu 9------>Guru dan cabaran semasa

3)PI 14------->Pengajian FIQH

4)PI 15------->KAJIAN TINDAKAN...(time 4 penulisan tesis)...

4 subjek ini akan menjadi penamat pengajian saya....hurm....nampak subjek cam menarik nih...di harap sy akan dapat melaluinya dengan sabar dan TENANG.......

minggu depan ke sekolah lagi untuk internship slm sebulan.....huhuhu....perlukan persediaan untuk hadapi cbrn baru......don't stress2...laluinya dengan tenang....


Rabu, 23 Jun 2010

sY sAaaaaaaaayAnG DiEr!!!

BILE JAM TERHENTI......tik tok tik tok....tiiiiiikkkk............ada sesuatu yang ingin saya titipkan untuk insan yang bergelar "dia"...

DIA......
orang yang paaaaaling hampir dengan saya,
Banyak membantu saya dikala saya kesusahan,
Banyak mendorong saya untuk menempah sebuah kejayaan....

DIA....
Sukar untuk saya gambarkan jika "dia" tiada disisi saya....
Sukar untuk saya bayangkan jika "dia" dijauhkan dari saya.......
Yang pasti saya mahukan "dia" disamping saya......

DIA.....
Jika saya kesedihan "dia"sentiasa disisi saya,
memujuk saya,meleraikan sgl masalah saya...
Seseorang yang memahami siapa saya...
rajuk,tangis,sedih "dia" mampu membuatkan saya gembira kembali...

DIA....
Kini usianya makin meningkat...
Sehari-hari saya berdoa agar saya dapat lakukan yg terbaik untuk "dia"
Untuk jadi "qurratun a'yun" bagi dirinya...


mungkin ada yang tertanya2....siapakah "dia" insan misteri itu...kekasihkah?cinta hatikah?ataupun bakal soulmate saya...wah2!!....jgn jauhkan fikiran anda ye.....
Dia ialah insan yang bergelar abah....terasa sebak hati ini bila terkenangkan jasa-jasa abah....umi juga tidak saya lupakan.......tanpa mereka tidak mungkin saya lahir di dunia yang fana ini......
abah,adalah insan yang sangat kagumi..ketabahannya,kekentalannya,keyakinannya,menyebabkan saya sedikit sebanyak mendapat ilham darinya....tapi kini,abah dah meningkat usianya....kadang2 terasa bimbang dihati ini....ah!!!..usahlah saya ceritakan apa yang membimbangkan saya....apa yang penting saya akan sentiasa mendoakan umi dan abah saya supaya bahagia dunia dan akhirat...kadang2 tergerak dihati ini memilih bakal peneman hidup saya sifatnya macam abah saya..memahami saya,dan yang paling2 penting ialah sabar dengan kerenah saya.....huhuhu.....tinggi sangat imaginasi sy....tapi itu sekadar keinginan sahaja....setiap orang perlu ada keinginan dan kemahuan.....dapat atau tidak kita serahkan pada yang MAHA KUASA....kerana DIA yang lebih mengetahuinya............

Selasa, 22 Jun 2010

3 mInGgU BeRcUti........

"detik waktu terus berjalan....
berhias gelap dan terang...."


Bermulanya cuti saya bukanlah 3 minggu tp hampir 4 minggu.....huhuhu.lepas exam ritu,terus on off pi maktab....last sy pegi masa konvo kpli ari tu....tlg adik2 junior jual-menjual kat gerai2....adik2 je yang tungkus lumus...akak2 n abang2nye??.......wawawawa.juz tlg tengok jelah kitaorang...kredit to adik2 junior yang bertungkus lumus dalam menjayakan gerai konvo hari tu........TAHNIAH~~~...

bile bermula cuti,xtvt biasa yang dilakukan ialah menghadiri jemputan walimatul urus sahabat2 saya....hurm....jika dibilang,dihitung,dikira kawan2 saya kat maahad hampir separuh dah berkeluarga..barakalllahulakum buat korang2 semua....hampir 2 minggu jgklah saya sibuk<<<<>>>>heheheh....pehe2lah...orang kawen,sy yang cbok.....mcm pelikkan...stat cuti hingga akhir cuti skolah 2 minggu asyik makan gulai je sy,pegi jalan2 nk release tension,kredit to kak ct yang banyak menghilangkan stress saya..hahaha,bile teringat gelagat dia,,aduyaii gelak tak berenti saya,ayat yang biasa digunakan>>>x agokImbang Penuh2 la>>>adeh,baru2 ni sempat gak le saya plan pegi jeram mengaji ngan dia,wuhuu...kawan2 saya semuanya bz,best2 sangat, bleh knl rapat ngan dia dan kak zai...alahai...sebelum ni knl juz sbg kawan along je,entah mcm mane bleh jadi rapat semacam je,well sy kan suka mulakan persahabatan dengan (senyum semanis mungkin)...wakakaka...minggu ke tiga baru boleh nak rehatkan diri ckit.....sampaikan buku2 yang saya nak baca masa cuti hari tu,x dapat dihabiskan....target bukan main lagi..novel sy?...aduh~tinggal kenangan jelah dulu,buku tu elok tersimpan dihujung katil..tu belum dikira buku yang saya pinjam dari along saya lagi.huhuhu,kiri kanan tempat tidow saya dikelilingi dengan buku2,namun...tergendala semuanya utk dibaca.....uhhuk2...nampaknye saya kna simpanlah dulu niat saya nak menghabiskan buku2 tu,dan memberi fokus saya pada AR ni......tadi pun masa saya ke pesta buku islam di balai islam,adelah jugak berkira-kira saya nak beli 1 atau 2 biji buku....tp bila terkenangkan buku2 kat rumah tu yang x habis nak dibaca dicampur pulak dengan AR saya yang tertangguh....adoyaiiiiiii...terus saya batalkan niat saya tu...x pelah nanti2 saya bleh beli plak...memang dah jadi satu "kegilaan" saya ketempat pesta2 buku dan membeli buku2 ni......tp tadi saya terpaksa menahan keinginan saya untuk memiliki beberapa buah buku dek kerana bila terkenangkan AR...terus "down"semangat saya.......~kuat jugak penangan si AR ni ek~.....mane taknya hari2 mesti terkenangkannya namun x der semangat lagi nak stat...wawawawa.....dah nak bukak maktab pun x der semangat nak menjenguk AR....~esok saya dah bertekad nak ke library~...nak tukar environment sikit,nak bagi semangat.......arap2 tekad saya tu dapat diteruskan,jangan terhenti setakat malam ni je~.......

gambar sahabat2 sy yg kawen cuti ni dan gambar xtvt release tension....huhuhu.........






k.he kawen(senior sy kat mmpp)




kawan sy skolah rendah dan afzan~~~...tahniah beb~






kawan kat mmppp~barakallahulakum


Congratulation to all my frens...korang dah sempurna separuh agama yg separuh lagi tu amal dan ibadahnya pula....usah dirisau dan dibimbangi diri ini,insya Allah akan menyusul,mgkin terlewat sedikit dari kalian..izinkan diri ini mencari "sesuatu" untuk mempersiapkan diri sebaik mungkin sebelum melangkah ke alam yang baru,persediaan itu penting,bukan main terjah je>>>teringat kata2 seorang shbt sy....terasa bahagia dan gembira melihat kalian dan pasangan tersenyum simpul diatas pelamin,raja sehari katakan...hehehe ...tak kurang hebatnya yang bertanya"cik na kito blo lagi?"......hurm...sejenak sy berfikir>>>bila ek?....sukar nak jawab soalan tu, kerana HANYA ALLAH YG TAHU,setiap diari hidup kita ini ini, adalah dibawah aturan ilahi ,masanya akan tiba jua...begitu juga bila IZRAIL datang menjemput,kita tidak tahu bila masanya,bukan?...ada jgk kawan2 sy yg bergurau "mc na..k.zira lepas doh,afzan pon sudoh doh...mu bilo plop?"........sy sekadar tersenyum dan hanya menjawab"insya Allah,akan menyusul"....masanya akan tiba....ape yang penting sekarang, hanya tinggal beberapa bulan lagi untuk sy menyudahkan pengajian saya....first things first>>bak kata fatimah syarha.....dahulukan yang penting,sebelum fikirkan yg lebih penting....soal kawen bukan perkara yang boleh dianggap remeh temeh.....nak bina bait muslim yang sakinah,mawaddah dan rahmah,perlukan seorang pemimpin dan pembantu yg hebat....tidak sy katakan sy mahu calon yang "terbaik" sedangkan diri sy tidak setanding apa yang sy impikan.......nak yg soleh,perlu sy mensolehahkan diri sebaik mungkin........(",)...




selepas menghadiri majlis kawen sahabat sy,kami pegi menghirup udara segar dipantai seri 7....



bila ukhuwwah itu,dijalinkan keranaNYA...
bertemu pasti tak jemu dan berpisah pasti tak gelisah...

"sang bayu lembut bertiup, deru ombak yg menyusur pantai...sayu hati bila terkenangkan memori indah kita bersama..dengarkanlah lagu kutujukan tanda ingatan tulusku untukmu,tanda ingatan disanubari,bersemi buat selamanya,segala yang manis pasti ada pahitnya,begitulah jua hidup bersama,segala yg indah jadikan hiasan,segal...a yg buruk jadikan sempadan"~erti persahabatan~...



Khamis, 10 Jun 2010

~LaYaN Je episod 2~

"tlg prekso kertas pmru umi?"......huhuhu......umi mtk tlg sy mark paper kertas exam dak2 form 2...wuhahaha.......sy mengiyakan je...sebab sy memang tak der kerja...(*yo sangatlah tu,x dop kijo...AR blo nk stat?)........wah!!!!blo teringat ko AR,kecut perut slaluh doh.......erm....dok tgh2 mark paper dak2 ni...tiba nga mai pulok doh dalam hati sy "guano eh kertas prekso AR n BDK ari tu?...."...AH SUDOH....nga mari terbaye plopla gaya sy menggoreng....ufh....sy x seiiiiiiii ingat....tlglah....ape2 pun keputusannya sy redha.....sy benar2 takut....sambil2 sy dok takut2 dae jgklah sy melayan video2 nih.........~silakan2 lyn jgk yer~....sekadar peringatan dan keinsafan buat diri ini yg kian alpa dan leka..........




~mentari hidup~

Jumaat, 4 Jun 2010

BaRaKaLLaHu LaKuMa...........

cUTI2 ni aktiviti standard yg biasa dilakukan ialah pergi majlis kawen....tol x?...dan diri ini pun x terkecuali dr dijemput.....~timo kasih sebab jemput ambo amik aura sep2 dem0~...huhuhu.......ape2 pon sy nak ucapkan semoga korang(sep2 mmpp---->nik zubaidah,k.he,dan my sister(along)...selamat bertunang ye...ipg kkb--->afzan.k.ije,skkk1--->shalima... semoga berbahagia hingga ke akhir hayt...barakallahu lakuma wabaraka alaikuma wa jama' lakuma fi khair..........salam bahagia...salam melangkah ke alam yg br dari ~wardatul humaira' a.k.a nor adrina elani a.k.a NAEH 86~byk sgt name tp yg pasti sy adalah sy.......ahaks......






Khamis, 3 Jun 2010

~LaYaN Je~

diantara 2 video di bawah yang mana pilihan anda:...
1)KEKEJAMAN ZIONIS DI BUMI PALESTIN......penderitaan mereka?kesengsaraan mereka?....alangkah beruntungnya kita berada di malaysia ini....

video 2:terus menerus menyedihkan hati jika ditinggalkan "kekasih" yg x pasti.......sdiri mau pkirlah....kita dikurniakan akal,hati dan fikiran untuk menimbal yang mana baik atau tidak.....










X der ape2 nak crite....juz nak kongsi video ni je........uhhu.......~terharu molek lagu nih~...




Selasa, 1 Jun 2010

rElAxiNg......







cuti2 kerje saya ialah mengadap buku yang dibeli ms kat pesta buku hari tu<<>memang dah hobi sejak dahulu kala lagik,tak leh nak buang dah hobi membaca saya nih.....cumenye sekarang ni,sy lebih kepada buku2 ilmiah ckitlah....sekurang2nye,tambahan ilmu tu ada....tapi.........sy memang suka sangat2 dengan penulis novel bikash nur idris.....so,kalau ada keluaran baru novel dia.memang saya beli.......novelis lain2 tu,sy kurang minat....so,sekarang ni hya dia jelah........




baca,faham,amal....


~motivasi diri~



untuk sahabat2 sy....



~in progress~