Rabu, 14 Julai 2010

1 PeNgAlAmAn..

Si kancil comel berotak geliga,

Hendak menipu si buaya pelik,

Berakhir sudah projek ketiga,

"Pertandingan muazzin dan hafizah cilik"..


Minum petang dengan teh boh,

Sambik2 belajar abcd,

Bersatu teguh bercerai roboh,

Syukran jazilan warga skgd.



Makan nasi dengan tangan,

makan diatas kertas putih,

maafkan... kami jika kekurangan,

Kamikan budak br bertatih....



Tadah air dalam baldi,

Mari mandi bersama-sama,

Indah sungguh kenangan tadi,

Percubaan pertama,pengalaman pertama..


Duduk bersila panglima Masai,

Sambil makan kerang dan lala.

Kertas kerje bereh projek pun selesai.

Tibalah masa laporan pula...


ALHAMDULILLAH,~~~selesai sudah 3 projek kami.....Udah2 le berpantunnye.tiba masa sy nak wat refleks ckit perihal peristiwa program last tuh.kami(sy dan nik) hampir 2 minggu bertungkus lumus menyiapkan kertas projek untuk program:pertandingan muazzin dan hafizah cilik" ni...Tadi sedikit kalut bile peserta al-Hafizah dapat menghabiskan bacaan x sampai 2 minit sorang.....~adey~....masa yg diperuntukkan adalah 5 minit........sah...kene tukar plan....

~menyingkap memori pemilihan peserta~....entahlah,kami ni mungkin mudah kesian kot,dek kerana kekesianan kami tu menyebabkan plan asal kami berubah2....sehinggalah diakhir pertandingan....asal2nye kami meletakkan syarat peserta hafizah(p) perlu menghafaz 3 surah iaitu surah al-qadr,surah,al-Bayyinah dan surah al-a'laq....namun pun begitu......thp kesian kami ni meningkat bile murid2 mengadu susahnye nak hafaz,pyhnye nak ingat...lantas kami pun tukar plan....erm...x pelah awak hafaz surah yg awk ingat...pe lagi,mereka pun pakat2 la hafaz surah al-qadr,sebab surah tu paling pendek......aiyakkk.....lantas sy pun memberitahu salah seorang guru GPI..ttg mslh ni..dia pun gi tau...suh budak2 tu hafaz surah al-bayyinah dan al-alaq sahaja....hurm....masalahnye ialah masa....esok adalah hari pertandingan tu....kami dah mula pening2...tp x pelah kami pun pergi ke kelas2 dan memesan suh hafaz 2 surah lagi....bile kami pandang je muka dak2 ni...teruskan kami pkir?...sempat ke diorang hafaz surah2 tu semua...dahlah panjang2....nampaknye ada jgk yg merungut....bila tiba hari pertandingan....cabutan nama2 surah dibuat.........dan ternyata semua 6 peserta mencabut surah yg sama dan hanya seorang sahaja yg membaca surah lain.......ah~~bygkan kami ms tu.....mcm mane..kalut pun ade....iyelah sorang naik bc al-Qadr,2 naik bc al-Qadr....aiiiiiii~sudah nampak kepincangan program kami adakan~masa ni kami dah kalut dah....kemudian pertandingan diteruskan dengan pertandingan azan oleh peserta-peserta lelaki.....nampaknya x sampai setengah jam pertandingan itu dijalankan......sedangkan waktu persatuan masih lg berbaki 2 jam......ape nak buat?...fikiran sy buntu ms tu......x tahu,x tahu,x tahu...bincang2..hakim x setuju,kna wat second round...yeah.....~terima kasih kepada penyelamat2 kami,kalau tak, tak tahulah ape nak jadi ngan pertandingan tu~

Kali ni peserta hafizah diminta untuk membaca 1 surah wajib,dan ketiga2 surah yg telah ditetapkan......ambik korang!!sape suh nak skip2..x nak hafaz.huhuhu.......dan bagi peserta azan plak diminta untuk membaca doa selepas azan.......hurm......br lah masa abis sharp2 jam 3 petang......siap2 ngan penyampaian hadiah lagi...........

kan Indahnya pengalaman itu......~terima kasih kepada semua guru2 yang terlibat,dek kerana kejahilan kami ini,semua terpaksa berpanjang akal~....hurm......kami blurrr terus,x tahu nk wat pe......teruskan majlis jelah.......

Kami dah byk wat rujukan rasenye....tp mungkin adalah seorang dua yg kami tertinggal untuk bertanya2....MAAF DIMINTA buat kalian.......1 kekurangan kami ialah mahu menyiapkan 3 projek seawal mungkin...sebab kami nak amik ms untuk kumpul data tesis pulak...2 minggu kat sekolah memang x der ms nak kumpul data.....penumpuan kami hanya 3 projek tu dulu.......tapi....nak siapkan awl pun.mslh timbul jgk......>>>>x puas hati dengan hasil kerja kami~...namun kini kami boleh menarik nafas lega....perkara wajib bagi internship dah selesai.....masa untuk menyiapkan laporan....

Alhamdulillah~segala kepincangan program tadi dapat dicover oleh guru2 persatuan yg terlibat....~1 experience yang mengajar kami ttg cara menguruskan program yang agak2 besar gaklah bg kami...hanya berdua je tau........bermula dengan perancangan,kertas kerja,siapkan borang-borang,jemput guru,balut hadiah dan sebagainya......tp dengan membuat rujukan guru2 la..kalau tanpa mereka siapalah kami........~terasa malu jgk tadi,rancangnye lain,jadinye lain~..siap2 ade second round lagi......hak3...oklah tu,blajar dari kesilapan.......jika sentiasa perfect sentiasa,kita tidak tahu setakat mane kemampuan kita...kritikan jg perlu .untuk mengkaji sejauh mane kelemahan kita........

Moral of the story>>>>

1)kena ada back up plan

2)sebagai guru kita kna panjang akal....

3)positive thinking

4)sanggup terima kritikan sebab melalui kritikan tersebut kita tahu kelemahan kita

5)sentiasa berusaha untuk lakukan yg terbaik

6)Rujuklah semua pihak yg berpengalaman....

7)Jangan kalut2..tenang je......~tp dah tabiat,ada mslh ckit mulalah kalut~

8)Doa senjata orang mukmin.....jadi dalam setiap langkah kita perlulah sentiasa berdoa agar perjalanan kita diredhai olehNYA.....



~raso2 bleh dop atar hok ni tuk laporan, dalam folio internship~...hehehe.......





Projek 1----->pertandingan mewarna tahap 1



Projek 2:Ceramah israk mikraj tahap 2




Last projek:pertandingan muazzin dan hafizah cilik



BICARA TUHAN~PENGUAT HATI,DIKALA RAPUH~

Bersyukurlah andai terbit rasa ketidakmampuan,
Itu tandanya hamba sentiasa perlukan tuhan...


DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!


Bersyukurlah andai diri merasa keletihan,
Itu tandanya hamba sentiasa perlukan tuhan...

DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah andai hatimu diterjah kekecewaan,
Itu tandanya hamba perlukan tuhan...

DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah andai hatimu diamuk kesepian,
Iitu tandanya hamba perlukan tuhan...

DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah andai dirimu terasa sendirian mengharungi segala tanpa teman,
Itu tandanya hamba perlukan tuhan...

DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah andai kehilangan sebuah kekuatan,
Itu tandanya hamba perlukan tuhan...

DIA sedang berbicara denganmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah andai jiwamu merintih untuk sebuah ketabahan,
Itu tandanya hamba perlukan tuhan...

Bersyukurlah atas segala keperitan dan kepayahan yang disalurkan,
Kerna di situ lahirnya jiwa rasa hidup berTUHAN!

DIA sedang mentarbiyyahmu dengan caraNya tersendiri!

Bersyukurlah!
Bersyukurlah!
Bersyukurlah!

Kerna kau menjadi pilihanNya!

Biar segunung ujian didatangkan,
Kentalkan jiwa dengan haruman ketaqwaan,
Moga ianyakan menjadi saksi di hari pertemuan!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan