Khamis, 16 Disember 2010

~SyUkUr~




"dlm sempit yg menghimpit,
dlm mencapai yg dicapai,
ku melilit x membelit,
ku melangkah yg x memangkah,
DAN
dlm diam yg membingit ku terus yakin
ALLAH jualah penyelamatku"


~Alhamdulillah..kelmarin dah kuar result pismp sem 8....Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah....semua pelajar pismp sem 8..LULUS dan sedang tunggu utk di postingkan.....hurm...dan saya?!...sama macam mereka...menunggu dan menunggu utk ke tangga yang seterusnya...menanti dalam debaran....pelbagai persoalan yang ada dalam minda ni...nak melangkah ke alam kerjaya..perlukan persediaan fizikal dan mental...nak berhadapan dengan masyarakat sekeliling,anak-anak didik,ibu bapa dan rakan sekerja...berdebar-debar...bagaimanalah reaksi sekolah nanti dengan kehadiran kami...yang pasti kehadiran kami amat di tunggu-tunggukan kerana kami adalah produk IPG yang pertama...berkali-kali menarik nafas,menghilangkan rasa yang tak berapa "sedap" di hati ini...memikul amanah yang diberikan sebaik mungkin itu yang paling penting....menaiki tangga demi tangga menuju ke alam kerjaya sebagai seorang guru memerlukan "PERSEDIAAN"...dan sy sedaya upaya untuk membuat "persediaan" itu....persediaan yang pertama ialah...meneutralkan hati tatkala diberitahu tempat di postingkan.....bimbang terkena penyakit "terkejut"....huhu....dimana kemana?..wallahua'lam...tunggu jelah...sy pun redha je kemana utk dihantar...kerana di situ adalah punca rezeki sy yang pertama dan disitu jualah sy "pemikul amanah sebagai seorang guru" setelah 5 tahun setengah di IPG....tiada lagi gelaran guru pelatih....tiada lagi gelaran student....sedih gak...bile teringatkan,zaman tersebut telah pun berlalu....terasa dewasa yang amat bila bakal digelar sebagai guru....sekarang ni,sy terpaksa menyambung kontrak menjadi suri rumah sepenuh masa sambil menunggu tempat yg diposting...pelbagai andaian dan tekaan yang rakan-rakan sy buat...ada...yang kata posting bln 1,ada yang kata bulan 3 dan ada yang kata pulak bulan 6...hehehe...dan sy hanya jadi pemerhati setia...lambat atau cepat terserah jelah...kalau lambat nampaknye sy terpaksa cari kerja dulu...wink wink...sy dah cari gali dah tempat yg sesuai utk sy bekerja seandainya lambat...eheks...no.fon mereka pun dah di save kan dalam fon sy...tunggu on je...kalau lambat posting,col je tempat kerja tu...stand by...stand by...stand by...(^___^)...~insya Allah,doa sy semoga dipermudahkan segala urusan~...aminnnnn....

p/s:masih berpeluang membaca buku lagi...manfaatkan masa cuti ini sebaiknya..lepas ni kembali menjadi kanak-kanak riang....hehehehehe....

sedikit perkongsian utk tatapan diri sendiri dan sahabat-sahabat mahupun anak didik saya....

Abu Ubaidah mengatakan bahawa Al-Muhallab pernah berkata kepada anak-anaknya dalam wasiatnya.."wahai anak-anakku,jangan lah anda berada dipasar kecuali dengan beberapa catatan atau lembaran"...

dan...salah seorang sahabat pernah berkata...."dia telah membaca sebuah buku kepada syeikh syami..yang di dalamnya terdapat catatan sejarah Ghatafan.katanya"Semua kebajikan kembali lenyap dari seseorang kecuali buku"....





Tiada ulasan:

Catat Ulasan