Sabtu, 29 Januari 2011

~MeDaN TaRbiAh~




Segala ilmu, kemahiran dan pengalaman adalah kurniaan Allah untuk dimanfaatkan kepada orang lain. Kata Nabi: “Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling bermanfaat untuk manusia”


بسم الله الرحمن الرحيم

Akal manusia adalah terbatas. Sedangkan ilmu Allah Maha luas. Begitu
apabila Allah menetapkan sesuatu peraturan dan kejadian, pasti ada
hikmah di sebaliknya. Kekadang, hikmah itu mampu dijangkau oleh fikiran
dan adakalanya tidak.

Sejenak bertadabbur:

“Allah menghapuskan apa yang dikehendaki-NYA dan menetapkan apa yang dikehendaki-NYA di sisi Allah ada ibu segala suratan”

(Ar-Ra’du 13:39)

“DIA mengatur urusan dari langit ke bumi,kemudian (urusan) itu naik kepada-NYA dalam satu hari yang kadarnya 1000 tahun menurut perhitunganmu.(As-Sajadah:5)

“Yang demikian itu,ialah Tuhan yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata,yang Maha Perkasa Maha Penyayang”(As-Sajadah:6)


Begitulah sebuah kehidupan…kita hanya mampu merancang tapi yang menentukan adalah Allah s.w.t.

Alhamdulillah…Akhirnya penyeksaan penantian berakhir jua…seksa ke menanti ni?...bolehlah tahan,terseksa jgk…sy tya ,sy jwb…hehehhe…erm…Tahniah!!buat sahabat-sahabat saya di IPG KKB terutamanya dan lain-lain IPG khususnya kerana dapat berposting dengan jayanya.


Khas utk student opsyen p.a di ipg kkb..Tahniah,tahniah dan tahniah…semoga dapat menjalankan misi “dakwah” di tempat anda dipostingkan….pesanan buat teman seperjuangan dan destinasi mereka….

4 orang dapat kat Pahang-kak he,amni,sabil dan shu….korang balik ngr sdiri tu,ingat2lah kat hamba di sini.di sini???...di mana??..ahha..

2 orang balik johor-Afie dan awe…korang pun balik ngr sdiri…mesti bestkan????

2 orang kat perak-kak ra dan afzan…ahha..bersama lagi korang ye?...ape2 pun semoga bahgia sentiasa,pengorbanan seorang isteri berpisah dengan suami…sabar ye korang eh…J

seorang di Selangor-amirah…tahniah dapat dekat dengan family…

4 orang ke sabah-fairiz,hafiz yassin,asyrof dan hafiz marzuki…PERANTAU tegar di sabah ni…

5 orang ke SARAWAK- syed,pok leh,huzaimi,qadri dan syafiq….dan…..

2 orang tambahan ke SARAWAK-insan yang di pilih oleh-NYA dan merupakan wakil gadis-gadis IPG kkb…Nik n NA…ahha,sep praktikum skali,tidak disangka posting pun skali eh,dah jodoh nak wat cam mane eh nik?….:)

Putaran waktu bakal menemukan kita dengan cabaran yang lebih besar,tatkala meledani perjuangan yang telah diamanahkan oleh ALLAH keatas setiap insan yang mengaku sebagai hambanya...

Bumi kenyalang ialah destinasi NOR ADRINA di medan tarbiah,memikul amanah yang telah di taklifkan kepada dirinya,Mabruk ila nafsi …Alhamdulillah,rezeki di sana….ada hikmahnya…Insya Allah,moga dipermudahkan segala urusan…J…semangat!!!….sematkan niat kerana Allah…khidmatmu amat diperlukan di sana…POSITIF….~__^

“Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”

(Al-Baqarah:286)

Perantau musafir perjuangan
Tabahkanlah hatimu
Berjuang di rantau orang
Sedih pilu hanya engkau yang tahu

Ingatlah anak dan isteri
Janganlah menghriris hatimu
Kerinduan desan nan permai
Janganlah melemahkan semangat juangmu

Di waktu ujian badai terus melanda
engkau tetap gigih berjuang
membenarkan sabda junjungan
Terus memburu menuntut janji
Pastilah Islam gemilang lagi

~The Zikr-Perantau….~

Bermulalah episod kehidupan seorang perantau….

tatkala "hati" dan "akal" berbicara.....Ukirkan rancanganmu dengan pensil kemudian serahkan pemadamnya kepada ALLAH...izinkan Allah memadam bahagian yang bukan ditakdirkan untukmu menggantikan dengan rancangan yang baik..Kerana Allah lebih mengetahui apa yang lebih baik utk kita,mungkin bukan seperti yang manusia sangka.Selalu ada hikmah di sebalik rancangan Allah yang siapkan khas utk kita org yang beriman...
Iyap…Allah lebih mengetahuinya….

Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau coba
Aku percaya Kau sayang padaku
~Wali band-Ya Allah~
kata pujangga:
Seorang mukmin tidak akan berasa takut dengan tidak tercapainya di dunia,tidak pernah mempedulikannya,dan tidak pernah tergoncang oleh kata henti.Sebab ia percaya bahawa dunia ini akan berakhir,tidak berharga dan fana
Pujangga juga berkata:Terdapat 3 doktor yang perlu anda bincangkan-Kegembiraan,ketenangan dan melindungi diri….manakala 3 musuh yang anda perlu jauhi-Pesimisme(sikap yang melihat sesuatu dari sudut keburukan)…waham(was-was) dan putus asa…
Pesimisme ialah satu sikap yang perlu dijauhi oleh kita…(kita tu termasuk sayalah jugak)…hehehe..pergerakkan minda yang pantas mengatasi reality kadang-kadang begitu merusingkan diri…positif perlu sentiasa ada dalam diri…pemikiran yang negative akan menyebabkan hidup akan rasa “tidak bahagia”…insya Allah..serahkan segala yang ESA..kerana DIA yang akan menentukan yang mana baik dan yang mana buruk untuk diri hambanya….ibtisam daiman....:)

Ada awan kegelapan
Ada langit berlapisan
Setiap ramalan terasa bagai mendung
Setiap musim terasa bagai tengkujuh
Pasti punya puncanya
Ada hikmahnya

Cuba kau berdoa
Cuba dan cuba kau meminta
Cuba ‘tuk berserah
Cuba dan cuba ‘tuk percaya

Pada baris
Butir doa
Kau memohon
Kau berserah

Hanya
Pada
Dia Dia


~Cuba-aidil~

~The best plan begins and ends with Allah.May HE show us with HIS Bless~..
Pepatah arab ada mengatakan:
Sesungguhnya kehidupan ini ialah kepercayaan dan perjuangan
ان الحياة عقيدة وجهاد
Inna alhayata a’qidatun wa jihadun.
penerangan keyakinan adalah asas kehidupan,keyakinan kepada masa depan,keyakinan terhadap kekayaan dan pelbagai lagi keyakinan dan kepercayaan.Bersumberkan keyakinan inilah manusia bergerak dan meneruskan kehidupan mereka yang juga memerlukan perjuangan dalam bentuk usaha dan sebagainya.Benarlah,kehidupan ini adalah satu kepercayaan dan JIHAD…
Diri…sila bermujahadah dan bermuhasabah sentiasa yer!!!
“Tidak ada kesusahan@bala bencana yang menimpa sesorang melainkan dengan izin Allah,dan sesiapa yang beriman kepada Allah,maka Allah akan memimpin hatinya(untuk menerima apa yang telah berlaku dengan tenang dan sabar),dan Ingatlah Allah maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”
(At-Taghaabun:11)




Akhir tinta:
DOA ROBITAH buat sahabat-sahabat dan diri di medan tarbiah……..
Ya Allah,Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihani-MU,bertemu untuk mematuhi(perintah)-MU,
Bersatu memikul beban dakwahMU.
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-MU,
maka eratkanlah Ya ALLAH akan ikatannya,Kekalkan kemesraan antara HATI-HATI ini.Tunjukkanlah kepada hati-hati ini kebenaranMU (yang benar)
Penuhkan Hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-MU yang tidak akan malap.
Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman dan keimanan dan keyakinan serta keindahan tawakkal kepada-MU.
Suburkanlah hati-hati ini dengan makrifah(pengetahuan sebenar) tentang-MU.
Jika ENGKAU mentakdirkannya mati,maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama-MU.
Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.
Ya ALLAH PERKENANLAH PERMINTAAN KAMI INI…
“Ya Allah,aku memohon dari-MU ilmu yang bermanfaat,rezeki yang luas dan kesembuhan dari segala penyakit”

Allahummala sahla illa ma ja'altahu sahla,wa anta taja'l huzni iza syi'ta sahla.

Ya Allah,ya tuhanku tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah,sedangkan tanah yang gersang sahaja,Apabila Engkau kehendaki ia menjadi subur(Hadis riwayat ibnu sunni)

pantun posting...........

Cantik sungguh sang puteri,

gelaran diberi cik siti,

Bukan niat membawa diri,

Tapi ku pergi mencurah bakti.


Warna pink si labah-labah,

diorder dari las vegas,

Usah risau duhai umi dan abah,

Anakmu pergi menjalankan tugas.


Comel sungguh si anak angsa,

Dibeli oleh saudagar khana,

niat mendidik anak bangsa,

agar menjadi generasi sempurna.


Duduk termenung si anak dara,

Terpikir sesuatu sambil berdiri,

Cuba mengubat hati yang lara,

Bimbang tak terpikul amanah yang diberi.


Amy mastura artis lama,

berdrama dalam ratu impian,

5 tahun 1/2 kita bersama,

dengan niat 1 tujuan.


Buah "star"namanya pelik,

makan bersama papa dan mama,

aiii...mengajar si anak cilik.

sabar adalah tunjang utama.


Membaca novel sambil makan,

novel berjudul lentera mustika,

selamat tinggal ku ucapkan,

kita bertemu di lain ketika.






Dalam merdu irama bertingkah
Tak lupa pada kuasaNya
Tiap lafaz kata
Juga atur langkah
Tak pernah putus dari mengharap keredhaanNya

Dengan mengingati Allah
Hati akan menjadi tenang
Bertakbir Bertasbih Bertahmid

Subhanallah
La Ilaha illallah
Agungkan kebesaran Allah

~zapin zikir-suhaimi...~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan