Jumaat, 11 Mac 2011

~KaleNdAr hIduP~

Musim terus beralih…

Zaman terus berlalu…




Setitis embun nan yang jernih…
dihujung dedaunan bersih..
kemilau warnanya bagaikan..
permata disuluh cahaya…

dinginnya menyentuh dijiwa..
menyingkap jendela hati..
itulah setitis hidayah…
membasahi di jiwa………

~Embun Hidayah-hijjaz~


Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim tinta mula menari…err…bukan nak bermadah ye…hehehehe…:P…terasa nak update blog hari ni…...dah sebulan 3 hari sy kat bumi sarawak…~aiyooo..adrina sdg mengira waktu~

DULU DAN KINI…Berubahkah???
DULU…sy adalah insan yang paling tak alert bila cuti sekolah

SEKARANG…sy adalah insan yang paling hampir dengan calendar...

DULU…sy orang yang paling tak kisah apa yang sedang berlaku…

KINI…sy semakin peduli dengan kehidupan…

DULU...sy ada umi dan abah di sisi..

SEKARANG...kena berdikari utk berdiri diatas kaki sendiri..

Kesimpulan:manusia boleh berubah mengikut keadaan sekeliling~~~…perubahan boleh berlaku pada bila-bila masa,cuma perlukan "persediaan" utk menghadapinya,agar diri tak dilanda "kejutan"...

Oke..sudah cukup tentang dulu dan sekarang…

Menyentuh perihal CUTI..saat yang paling ditunggu dan dinanti…dulu tak pernah pun rasa excited nak cuti..x rasa pun rindu-rindu kat umi,abah n adik-adik…kerana mereka ada depan mata…sekarang…saya dah mula belajar tentang “rindu”…


Kisah di bumi Sarawak..



Tempat bertapa dan menyibukkan diri....


7 feb(dikira sebagai tarikh keramat buat diri):Mendaftar sebagai seorang MUALLIMAH..perkara yg paling sy tak sangka dan mungkin mengejutkan semua pihak…sy seorang je wakil perempuan ipg kkb ke sini..huhuhu..ape nak buat dah “takdir”…siapa saya utk menolak rezeki yang telah ditetapkan di luh mahfuz…antara takdir dan tadbir…pasti takdir yang akan menang…senyum sokmo~~

Rasanya kehidupan sekarang ni dah kembali normal kot…maybe sy dah dapat terima hakikat yang saya dah pun berada di sini....bergumbira di hari konvo….jumpe kawan-kawan dan yang PALING PENTING umi dan abah saya juga akan hadir…rindu sama mereka.

Semalam pun dah bagitau kat anak jiran sebelah”erm..esok dan seminggu ni,ustazah tak der eh..ustazah balik,jadi kelas mengaji kita jumpe 2 minggu lagi”..huhuhu…dengan bangganya sy mengungkap kata-kata “balik” tu…keh3…x pe bagi diorang rehat….alang-alang tu saya bleh bergumbira dengan baik skali…x agak2 ustazah bagi cuti awal kat anak murid....harap maklum…~___*.

Segala kerje kat skolah dah settle…tapi settle cr sy lah…:P…~tak nak pikir hal skolah..yang perlu di pikir ialah nak balik~...walaupun tak pulang ke kelate...aduss...~nada sedih seposen~...

kehidupan di sini..biase2 aje...tapi banyak benda nak kena belajar...ialahlah..orang baru,guru baru dan penghuni baru di bumi sarawak ni...nak jgak saya kongsikan beberapa perkataan yang membuatkan sy ternganga da terpinga-pinga bila duk kat sini...

pertama:polah to'=buat ni..pernah skali budak tya sy sambil tunjuk kat buku dia..."muallimah,polah to' oong?"...

okes...muka adrina dah macam ape dah...nsb baik masuk ngan ustaz yang dah lama kat c ni dan tlg jwb..kalau sy...jawab je "aok"...w/pun x faham ape yang diorang nak...abesslah kalau benda2 yang diorang minta tak masuk dek akal...semua nak "aok je"..huhuhu..

kedua:pusak=kucing(aduss,lain bena ni)

ketiga:asuk=anjing(anjing kat sini mcm kambing je,bebas berkeliaran tak kira masa dan ketika)
lain benar dengan panorama di kampung sy..kubang kerian(nak jugak promo kk tersayang...)

keempat:pusuk:ikan bilis...jangan tertukar dengan asuk suda...

~yang lain-lain tu,dalam sistem penerokaan lagi~..huhuhu...

masuk bab kelas pra....kisah PRA OH PRA...~macam menarik je nak crite bab pra ni~





okeh..mengikut perkiraan saya...satu perubahan juga berlaku pada diri saya...

sehari sebelum masuk kelas pra:beberapa kali belek jadual waktu...esok ada pra?..ooo...esok ada pra...pra???...oh tuhan....~check suara n mood ok tak?~

malamnye:tgk jadual skali lagi..n bagitau kawan2..."esok kak na ade kelas pra"...dengan nada "gembira" dan "teruja".........:(

pagi:pastikan makan dulu.....~perkara penting,untuk menjana tenaga bersama adik-adik pra...~...adik??..layak dipanggil adik,sebab sy dewasa "ckit" je dari diorang.....:P

kelas bersama pra:mula-mula masuk ok lagi..bagi salam..baca doa..tu pun dah ade dah aksi cuit-mencuit dengan rakan mereka...abis selesai je doa...suh duduk..nak mulakan sesi p&p la ni....punyer semangatlah saya....tetiba,adelah sorang budak tu wat aksi dramatik,mengalir air mata pulak dah...~ape hal pulak ni~...tetiba kawan-kawan dia kata kata saya..."ustazah,nya gilak sama bapaknya"...aduhh...ape pulak bhs ni....oo...maksudnya dia teringat kat ayah dia..~tu sy agak jelah...tapi logik jgkkan...~ade ke guna perkataan "gilak"...aduss...macam2lah....~ni kisah masa sy firstime ngajar pra~..

p/s:dah lah sy baru posting kat c 2..pastu ada plak yang wat aksi dramatik kat kelas...maunye saya melakonkan watak yang sama...

oke2...kisah pra belum berakhir,mula-mula pujuk jgk...tapi kan...asyik nangis je...x larat dah sy nak pujuk..biarkan aje...~zalim x?~..huhuhu...lama-lama oklah....yang paling geramnye...menangis boleh,suh wat kerje 1 pun tak sentuh...~suci murni buku dia~...inilah kisah kanak-kanak yang perlu saya hadapi...

oppps,ade lagi...ni masuk bab murid lelaki pulak...

biaselah kalau main kejar-kejar tu...sy rase tu memang dah jadi salah satu aktiviti sy di pagi hari nan indah..kiranya ganti dengan "berjogging" la eh...huhuhuh....kalau suh baca aliff,ba,ta...4,5 orang je yang bunyi selebihnya....suara sy jelah yang bunyi...~kekadang malu jugak kat cikgu2 kat c 2~...mane taknye....kawalan kelas hancuss~~...memang kena pegi kursus khas utk pra....~~yang penting kursus kawal emosi...

kalau suh wat kerje kan..ape yang diorang buat,nak tahu tak???.....main2 kat bwh meja......aiyooookkkk....mane tak "hot"nye...punyelah kita semangat nk suh diorang gembira dengan wat xtiviti kaler2...alih2...beberapa kali istighfar,menyabarkan hati yang satu ni...sentiasa ingatkan pada diri...mereka masih budak2....hurmm....ape nak buat...nasiblah...kadang-kadang skali pkir...best jgk jadi kanak2 ribena ni...pikir main je,tak pyh pikir bile nak posting balik?~..macam tak der kaitan je....

abis je kelas pra:lega...perkataan yang paling best utk diucapkan ialah..."ok,sekarang simpan sume buku,kita nak pegi makan ni"...~kelas sy rapat2 sangat dengan waktu rehat...sangat molek lah...sebab sy pun kembali ke"lapar"an....hebat adik2 pra...bikin sy lapar kembali....:)

~stakat ni sajelah crita sy kat skjhb..ada 1 lagi..skolah sy x perlu naik tangga tau...semua bangunan atas tanah je DAN deruan bunyi kapal terbang amatlah dekat...kira oklah tu~...~__^

~Alhamdulillah,sy dah sampai(walaupun dlm keadaan demam dan sakit batuk-batuk hinggakan suara pun dah macam chipsmore sekejap ada,sekajap tak der.)kui3..tapi... tak pulang ke kampung halaman pun...:(...tak pelah,itu pun dah mencukupi coz umi n abah saya akan sampai di sini..berkampunglah adrina di bandar baru bangi selama seminggu sebelum berangkat menyambung tugas di bumi kenyalang...

15 mac-amik jubah konvo n raptai 16 mac-konvo...

Akhirnya...berkonvo jugak Nor Adrina...Alhamdulillah...hasil daripada pengajian 5 tahun setengah...boleh tak,kalau nak ucapkan tahniah utk diri sendiri????..kira aci lah eh...hehehe...:P

~mencari solusi 29....ESOK AKAN MEMULAKAN PENCARIAN~~~

kisah............


mereka..sahabat2 baru(kak nor-Guru J-qaf,dah 7 tahun,Zai,kak da n kak fatin(j-qaf baru dan ana-kerja kat hospital sbg pegawai pemakanan...semua org semenanjung...:)

....~berjalan2 di serikin...dan makan di tasik biru~~

Rasulullah S.A.W bersabda:Allah s.w.t berfirman pada hari kiamat:"Dimanakah golongan yang berkasih sayang kerana AKU?.Hari ini aku akan letakkan mereka dibawah bayangan,pada hari yang tiada bayangan selain teduhan ini"
(Riwayat Muslim)


renungan:

~sedekah tak semestinya dengan wang,tetapi cukup dengan senyuman,doa dan kata-kata yang baik.Rasulullah S.A.W bersabda"Manusia itu mempunyai 360 persendian.Masing-masing persendian itu mestilah dikeluarkan sedekahnya masing-masing pada setiap hari.Perkataan yang baik juga merupakan sedekah.Pertolongan seseorang yang dilakukan oleh saudaranya ialah sedekah.Dan air yang diberi kepada saudaranya ialah sedekah serta menyingkirkan gangguan dari jalan pun sedekah..(Riwayat AL-Tabrani)..

Adakah kita seorang yang pandai bertutur tanpa gagal menyebut perkataan ketika kecil?adakah kita sejak lahir sudah pandai memasak dengan sedap@kita perlu melalui pengalaman yang pahit sebelum mendapat pujian masakan?..

begitulah juga dengan anak-anak didik kita...

Adakah mereka akan terus pandai membaca tanpa perlu mengenal huruf??


Yang paling singkat adalah waktu,
Yang paling menipu adalah dunia,

Yang paling dekat adalah kematian,
Yang paling besar adalah hawa nafsu,
Yang paling berat adalah amanah,
Yang paling sulit ialah amanah dan sabar,

Yang paling mudah adalah membuat dosa,
Yang paling di lupa adalah bersyukur,

Yang paling membakar adalah ghibah,
Yang paling mendorong kepada neraka adalah lidah,

Yang paling berharga adalah iman,

Yang paling ditunggu Allah adalah taubat.




gambar 1:insan tersayang...:)
gambar 2: nasi ayam penyet...



~gambar 1:Ok lah lagi...masih boleh difahami..
~gambar 2:??????.....



'
KEM BESTARI SOLAT TAHUN 6








~Panorama dihadapan rumah~
Black n white>>>Bergabung.......

~Untuk hidup..banyak perkara perlu ditempuhi oleh manusia..manis, masam, masin, pahit, tawar..lengkap dengan aneka perisa dan perasa..namun, apa jua perisa dan perasa yg kita rasakan..pastikan ia adalah perencah hidup kita yang ada nilainya~walaupun mungkin tiada nilai di mata orang lain...namun yang pasti, masakan hari ini pasti takkan sama dgn masakan semalam walaupun mungkin menu yg sama dgn perencah yg sama~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan