Jumaat, 29 April 2011

~CeRiTa DaN RaSa~...SyUkUriLaH....



Ada awan kegelapan
Ada langit berlapisan

Setiap ramalan terasa bagai mendung
Setiap musim terasa bagai tengkujuh

Pasti punya puncanya
Ada hikmahnya

Cuba kau berdoa
Cuba dan cuba kau meminta
Cuba ‘tuk berserah
Cuba dan cuba ‘tuk percaya

بسم الله الرحمن الرحيم

Setiap yang berlaku pasti ada puncanya...ada hikmahnya..memetik senikata lirik nasyid "cuba" dendangan aidil,benar-benar menyentuh hati....beberapa kali menarik nafas,agar emosi bisa di kawal dengan baik...terlalu rindukan kampung halaman....ermmmmmm.....sabar....1 perkataan yang mudah utk dituturkan namun,amat pyh untuk dilaksanakan...

Sentiasa memujuk diri,agar sentiasa tabah dalam menghadapi mehnah yang mendatang....ini baru permulaan...banyak perkara lagi yang bakal saya depani...semoga apa yang dihadapi bakal mendidik diri agar lebih baik dan lebih baik dari sehari ke sehari....apa yang penting bakal mematangkan diri...tidakkah kita perlu belajar daripada pengalaman????...

Alhamdulillah..itulah kalimah yang terbaik yang dapat diucapkan tatkala diri kerungsingan dan kesedihan....teringat peristiwa seminggu yang lepas,masa tu sy tengah tunggu housemate sy di airport,sorang dah sampai dan sorang lagi terlepas flight pulak...dugaan....inilah salah satu cabaran kami di sini..terpaksa menghadapi kerenah-kerenah bahagian pengurusan....terlepas flight w/pun ms yang diperuntukkan sejam sebelum utk check in..~kaunter tutup awal,kna beli tiket lain...salah kami atau sesetengah pihak yang inginkan keuntungan???...kadang-kadang benar menguji sabar....

kembali kepada cerita...masa tu seusai solat zohor di surau kat airport,duk borak-borak ngan housemate sy tentang sekolah...tak ingat dah pasal apa....tetiba kami di sapa oleh seorang kakak yang comel...huhuhu....dia tanya kami.."cikgu jugak ke"...kami jawab "yer"....sy dapat agak dia juga seorang guru,lalu kami pun memulakan sesi suai kenal secara tak formal yang bertempat di surau airport....ok la tu,tempat molek....:p...

dialog kami:

akak comel:dik berdua ni mengajar sekolah mane?

kami:kami ni mengajar kat sk haji baki(scr x langsung glamour skolah sy),akak?(masa tu tak tahu lagi dia akak,kira main terjah je,nsb baik betul)...

akak comel:akak mengajar kat sibu,dik..

kami:akak mengajar subjek ape?

akak:
subjek Science...adik berdua ni?

kami:kami ni J-qaf dan GPI....kak,ada "p" tak???..(kalau bab2 tya "p" atau tak ni x der org lain dah yang suka tya..mesti nor adrina elani)...huhuhu

akak comel:ada...P1....kat sana kawasan dia macam pulau....kiranya sekolah duk tengah-tengah pulau...

Sy semakin teruja nak tahu.....soalan diteruskan...

kami:akak naik perahu tak????~ape punyer soklan~

akak comel:yer,naik,tapi bukan perahu kecik tp bot besar....ramai orang yang naik sekali....

~saya dah mula imagine macam2 dah~....huhuhu...sesekali berkata "alhamdulillah,Allah tak uji sy mcm akak ni"...

kami:akak...kat sana ada buaya tak?

akak comel:ada..biasalah tengok tu...duk tepi-tepi pokok....

~gulp...aduhaiiiiiiiiii....~

kami:diam tak terkata...~tu la,sapa yang suh tya....~

akak comel:sekolah adik2 ni ada "p" ke?

kami:Alhamdulillah,tak der kak...sekolah kami dekat jer dengan airport dalam 15 minit.....~dalam hati syukur sangat-sangat~

akak comel:Oooo.....ok lah tu..senang kalau nak balik...akak ni,kalau nak ke sibu,terpaksa transit kat kuching dulu,lepas tu amik flight ke sibu pulak...

kami:Oooo..(kali ni kami pulak yang Ooooo)....~sekali lagi diam sejenak....soalan diteruskan...akak ni dah berapa tahun dah kat sane?...ada j-qaf tak ataupun cikgu agama?

akak comei:dah 3 tahun...kat sane tak der islam,semua iban...diorang tinggal kat rumah panjang....

kami:rumah panjang???...~ada lagi yer generasi yang duduk rumah panjang~....akak pun tinggal kat rumah panjang jugak ke???...ke cam mane???..

kami semakin teruja nak tahu cerita ni...walaupun tak dapat lihat dan alami...tapi sekurang2nya kami dapat merasa......~cerita dan rasa~...huhuhu

akak comel:tak ,akak duduk kuarters....

kami:ok la tu kak. duk kuarters....

akak comel:ok la...tp bukan kuarters mcm semenanjung,dia mcm rumah kayu biasa..

kami:(opps...silap imagine dah ni....huhuhu...)owh,ingatkan mcm kuarters kat semenanjung...ada line telefon dan internet ke kat sana???

akak comel:Internet tak der dik,line telefon pun kadang-kadang je..kena letak telefon mcm ni~dia wat demo bagaimana telefon digunakan masa di sana~....

owh...tuhan,seksanya....nak telefon pun susah...Ya Allah..Kau maha mengetahui,apa yang terbaik buat kami...

sejenak saya merenung diri...kalau lah saya ditempat akak tu..maunya saya menangis hari-hari,apa saya nak buat kalau tak der line telefon dan internet....Sekali saya mengucap syukur pada Allah..kerana telah tempatkan saya ditempat yang terbaik...~pilihanNYA~...ALHAMDULILLAH...

kami:oOo....pastu air,elektrik mcm mana??

akak comel:kalau kat sana guna air hujan dan generator....

sekali lagi kami terdiam....

Kami:mandi air hujan????errrr....~mcm mana tu,x leh nak bayangkan...agak2 ala2 hindustan ke mandi hujan tu?~...huhuhu...

akak comel
:ha'ah,mandi air hujan....kami tadah dalam tong besar...kalau seminggu hujan,boleh la tampung utk sebulan....kalau putus air,terpaksa mandi air sungai....

~boleh dikira beberapa kali kami termenung mendengar cerita akak ni...mandi air hujan,kemudian kalau tak der, kira air sungai je...alahaiiiiiiiiiiiiiii.....

~Alhamdulillah,Allah lebih mengetahui~...

Kami:mandi kat sungai tu cam mane kak???...

akak comel:biasanya kami mandi pakai tudung....kira ala kadar je...

kami:kak.tak der buaya ke?..huhuhu

akak comel:ada... bimbang jugak...tapi dah nak wat cam mana terpaksa hati-hati....

kami:oooh...cabaran eh kak duk kat sana....pas tu akak x minta tukar ke?

akak comel:tahun ni akak mintak tukar...selepas sah jawatan....

kami:Ooo...akak berapa minggu sekali keluar ke bandar?

akak comel:kami yang duk kat sane..tiap2 minggu keluar, kat bandar sibu...lagipun kami menyewa kat sana....keluar release tension,masa kami mengajar,seminggu tu kami pulun habis-habisan....

kami:Ooo...kira ok la,boleh keluar release tension....masa mula-mula akak sampai cam mane eh perasaan tu?..

~memulakan sesi meluahkan perasaan~....

akak comel:erm...mula-mula sampai tu.sedih jugak...tapi kena redha....

kami:iyap....redha.....~itulah jawapan yang terbaik diantara yang terbaik~~~

setelah sesi berbual2 tersebut,kami meminta diri kerana ada urusan yang perlu diuruskan....

p/s:Sy x ingat ape dah nama akak tu...berbual2 punyerlah panjang last sekali baru tya nama...dan....sekali lagi,sy tak ingat ape namanya..kira ganti nama dia lah tu....~dia memang comel~...

seharian di Airport...bermula dari jam 12.oo p.m hingga ke 12.00 a.m...agak-agak kalau ada bilik sewa kat situ,rasa-rasanya nama Nor adrina akan tersenarai....:)))

begitulah cerita-ceriti saya di waktu cuti baru-baru ni,mungkin Allah nak suruh saya ni berfikir dan bersyukur,maka hadirlah akak tu sebagai wasilahnya,Alhamdulillah~~...

pesanan buat diri...jangan memandang orang yang diatas kamu,kelak kamu akan rasa merasa rendah diri...tp..pandanglah orang yang berada dibawahmu untuk terbitkan rasa syukur....






Wahai Allah,tuhan yang punya segala-galanya...
Dengarlah rintihanku yang penuh keluh kesah,
Berilah keampunan kepadaku.
Yang tidak pernah lepas daripada melakukan dosa ,kejahatan dan kesilapan..
Terimalah taubat ku ini...
Teguhkanlah imanku ini dan jadikanlah aku yang sentiasa bersyukur dan bertaubat,
Jadikanlah setiap penyesalanku sebagai penawar dan penguat kepada imanku dan jiwaku
agar selalu tabah dan sabar...
Ya Qobid...
Berikanku kesihatan yang baik,rezeki dan kekayaan yang melimpah...
Jangan biarkanku lalai dengan kenikmatan yang telah KAU anugerahkan ini...
Ya Rahman Ya Rahim...
Kau telah takdir yang terbaik diri ini,
Jadikanlahku seorang yang bersyukur diatas apa yang Kau berikan ini...
Ya Rabbal alamin.....
















Sabtu, 23 April 2011

~cErItA CeRiTi pArT 2 .............~



Semalam yang telah pergi
Menghilang tanpa jejak
Membawa bersama cereka
Duka dan ketawa

Dan kini ku mencari
Kalau masih ada kesan
Yang terus tersisa di dada
Pantai permainan

misi sy di hari cuti ini ialah,nak update blog hari2...semalam nak update,pas tu tetiba line x brape ok..kira postpone pagi ni lah....semalam jalan-jalan ke serikin,niat asal nak teruskan pertapaan je...tp rasa2 kurang berjaya....dah terasa jem dan kebosanan duk sorang2....dan hosmate sy pulak ajak ke serikin,nak pegi beli barang utk di bawa pulang....sy pun kira ikut jelah,~pesan kat diri:adrina,tolong jangan beli apa-apa...sila lihat2 je yer~....jawab diri:ok...

perjalanan di teruskan tanpa ada masalah,sy duk rileks2 je...coz hosmate sy yang drive....sempat juga "terjenero" seround...hohohoh....nak dekat2 sampai tu..tetiba jem...mak aiihhh...cam pelik je,sebelum ni datang x pernah pulak jem cam ni...ke silap masuk jalan??...ah..sudah...sila bertenang,sy rasa dah betul kot jalan ni....tanpa ada keraguan lagi,teruskan perjalanan.......akhirnya sampai juga ke destinasi....~mananye tak ramai,musim cuti sekolah~...huhuhu

pengajaran:walaupun was-was teruskan perjalanan...yakin....:)))

sesampai kat sana,(masih dalam kereta),tetiba ternampak kak dayah(senior sy dulu, bdk mate)....kira hye-hye bye bye jelah..:P

susah bebenor nak parking,alahaiiiii lapar pulak menjengah tiba,sebelum memulakan perjalanan isikan tenaga dulu...nasi penyet pembuka selera saya,adik hosmate n pak ciknya....syukran banyak2 kat adik hosmate blanje sy....:))

perjalanan dimulakan...takder ape2 pun nak beli...tp macam ada sesuatu yg menarik perhatian je....pusing2 dulu,jangan mudah terpengaruh....heheheh...duk tengah belek2,tetiba pulak ditegur...."eh mc na"...err..sape pulak...owho..mereka sahabat2 sekelas sy...bleh terjumpa kat sini pulak(syed,syafiq,pesa mate n qadri)..geng yg posting srwk....huhuhu....

dah selesai pusing2....sempat jugak sy membeli selipar..oh,adrina...mana janji2 kata tak nak beli apa-apa....huhuu...kalau di kira nak lagi kot....:P

okeylah,sy dah penat nak menulis(penat???bukan penat tapi mim alif lam sin)..kwang2..biar gambar je yang berbicara yer............wink wink....




~kak dayah sekeluarga(jumpe2 dah besar dah si budak itu)....


~gambar di bawah ini tiada kaitan dengan cerita yg diatas~....



~Antara geng2 yang ingkar arahan"tidak dibenarkan membawa handset,kamera atau yang sewaktu dengannya semasa adat istiadat konvo berlangsung~....kami telah melanggar arahan tersebut...:P

~selesai sudah sesi mengarut sy di hari ini~..insya Allah,to be continue~....:)

Jumaat, 22 April 2011

~cErItA CeRiTi.............~


ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب
ومن يتوكل على الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لكل شيء قدرا
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkanlaranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

"Cerita ceriti di waktu cuti..."

Tiada apa yang menarik utk di kongsikan,cuti sebagai perantau...hurm...duk rumah diam2 jelah...itu aktiviti WAJIB yang sy akan lakukan bila menjelma cuti sekolah....cuti kali ni berbeza dengan yang sebelum ini....kalau kat kelantan...cuti yang paling best sekali...boleh keluar jalan2,tapi duk kat sini....kerja sy mcm biasa...bangun pagi ...sunyi je,yg kedengarannya adalah bunyi anjing2 di sekeliling rumah sy aje,mula2 datang sini terkejut jgk,banyak sungguh binatang itu di sini yer,sebelum ni yang biasa nampak terbiar ditepi2 jalan tu kucing jelah,kalau anjing tu tak banyak,tapi kalau kat sini....hurm,macam2 jenis ade,mereka tgk kita pun slumberr je...mcm tak der perasaan pulak....kita pulak yang takut kat mereka tu...takut kena samak....hohohoh...~manelah nak cr air tanah~...

hari ni bgn pagi2,....alahaiiiiii..rupanya tiada teman...huhuhu....kwn2 sy pulang ke kampung halaman tinggalkan sy,ape nak buat...tp...alhamdulillah,Allah memberi ketenangan pada saya....syukur sangat2....rasa sunyi yang DIA bagi pada saya utk tarbiah diri.....Alhamdulillah...alhamdulillah....:)))

Kadang-kadang Allah tak bagi apa yang kita mahu,tapi DIA bagi apa yang kita perlu....IYAP....DIA bagi apa yang kita perlu...Banyak yang saya dapat belajar,bila duk jauh ngan famili ni....belajar perkara baru yang sebelum ni macam rasa tak perlu belajar pun...

pagi,ptg dan tup3 dah malam....sehari berlalu cuti sy...apelah yg sy buat seharian ni...esok,jika dipanjangkan umur,akan menjelma lagi....

حسبنا الله ونعم الوكيل
~Ya Allah,aku serahkan segala urusan ini kepada-MU~....

aminnn.....


Jumaat, 15 April 2011

~ReNuNGaN bUaT DiRi~


SERINGKALI NYARIS REBAH..

NAMUN KU PUJUK JIWA AGR TERUS BANGKIT,,

SAAT AKU TERLALU HAMPIR MENONGKAH LANGIT,,

KU TITAH PANCAINDERA MERENUNG KE BAWAH,,,

SI KERDIL INI SELALU GUSAR,,

TURUN NAIK BANGKIT DAN REBAH,,

KU KALUNGKAN SABAR DI ISTANA HATI..

BIAR JASADKU DIHALAU PERGI OLEH KHALIFAH BUMI..

AKU MASIH PUNYA CNTA HAKIKIKU..

BIAR ROH TIDAK BERTEMAN JASAD,,,

AKU MASIH SETIA BERTEMAN PEMILIK ROHKU,,

DI PELABUHAN INI,

AKU UMPAMA POKOK YANG TIDAK BERBUNGA,,

JADI PENEDUH TANPA CINTA..

BERLALU HUJAN DITINGGALKAN..

BERDENTUM GURUH JADI REBUTAN...

REDHAKAH MENGHADAPI...???

Selasa, 12 April 2011

~CaRi...dI CaRi~~~..





بسم الله الرحمن الرحيم

Terkadang kita mencari sesuatu untuk menguatkan diri....hurm....berkali2 mencari nafas baru untuk menggenggam sebuah "kekuatan"....

Berfikir sejenak merenung masa lalu adalah permulaan yang baik utk bertindak...

Bersaksi cinta diatas cinta
Dalam alunan tasbih ku ini

Menerka hati yang tersembunyi
Berteman dimalam sunyi penuh do'a
~Istikharah Cinta-sigma~

tetiba je terasa nak update blog malam ni...biasanya liat je...duk tengah mencari2 sesuatu,sy teringatkan sesuatu...sudah lama tak buka blog "langit ilahi"....beginila kan bila hati senang lenang,tak pernah ingat pun nak mencari motivasi diri...bila dah rasa resah dan gelisah,mulalah nak mencari2 sesuatu...PERLU DAN MESTI mencari.....


"Bukan mudah untuk berubah dari tanpa arah ke sejadah, dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan. Kasih sayang ada di mana-mana untuk semua dan untuk sesiapa je yang mencari"


MOTIVASI :: ALLAH ITU JAUH???

Kenapa manusia sering buat maksiat?

Dia tahu maksiat itu salah, tapi kenapa dia lengah-lengah dalam taubatnya?

Kerana dia rasa Allah SWT itu jauh. Lambat hendak dicapai.

Kenapa manusia, jarang berdoa dan menggantuntgkan harapannya kepada Allah?

Kerana dia rasa Allah SWT itu jauh. Dia tidak nampak Allah, membuatkan dia rasa kurang yakin dengannya. Seakan-akan Allah itu sangat jauh dan mungkin lambat sampai untuk membantunya.

Kenapa manusia, tidak mampu hendak mengaitkan seluruh kehidupannya dengan Allah?

Kerana dia rasa Allah SWT itu jauh. Jadi pada dia, tiada makna mengaitkan urusan hidup dengan sesuatu yang jauh. Yang entah gembira atau tidak dengan kejayaan kita. Yang entah sedih atau tidak dengan kebencanaan yang menimpa kita. Yang entah hendak memberi ganjaran atau tidak dengan kebaikan kita.

Kerana kita rasa Allah SWT itu jauh, maka bila kita gundah atau resah, maka kita berlama-lamaan di dalam perasaan yang menyempitkan itu.

Namun, apakah Allah SWT itu jauh?

Jawapan Allah SWT sendiri

Ini masalah hubungan manusia dengan Allah SWT. Kita di pihak yang mengharap, dan pemberinya adalah Allah. Maka saya rasa, layaklah jika saya gunakan jawapan Allah SWT sendiri untuk hal ini.

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang “Aku” maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo’a apabila berdo’a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran ( Al Baqarah: 186)

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat dari pada urat lehernya (Al Qaaf:16)

“Apakah kamu mengira akan masuk surga padahal belum datang kepadamu (ujian) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kami. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan, diguncang (dengan berbagai cobaan). Sehingga Rosul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, “Kapankah datang pertolongan Allah?” Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.” (Al-Baqarah: 214)

Mungkin akan ada yang membahaskan, apakah rapat Allah SWT ini bermaksud memang Allah itu benar-benar di sebelah kita, atau hanya ilmu Allah SWT sahaja yang rapat dengan kita?

Untuk saya, saya tidak suka membahaskan hal itu. Sudah cukup pada saya, saya menerima bahawa Allah SWT itu amat dekat dengan saya. Saya tidak peduli sama ada benar-benar Allah yang berada dekat dengan saya, atau yang dekat dengan saya ini hanyalah ilmu-Nya. Kerana jika saya berada dalam salah satu keadaan itu, tiada apa pun kekurangan untuk saya.

Yang penting, Allah kata – Sesungguhnya aku amat dekat…

Dan Allah SWT itu tidak pernah memungkiri kata dan janji-Nya.

Pada saya, habis setakat itu. Allah nak dekat dengan saya macam mana, itu urusan Dia.

Masalah iman sebenarnya

Allah telah mewar-warkan bahawa Dia amat dekat. Dia juga berkata bahawa, Dia tidak akan memungkiri janji dan kata-Nya.

Justeru, hendak merasa keberadaan Allah SWT itu dekat atau jauh, terpulang kepada keimanan kita. Hendak yakin atau tidak Allah itu dekat, Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Menngetahui, Maha Berkuasa, Maha Perkasa, itu semua terpulang kepada kita.

Tiada paksaan dalam hendak mengimani semua ini. Tiada paksaan di dalam melaksanakan tuntutan Allah. Tapi, kebenaran itu tetap tidak akan berubah dengan pilihan kita. Kalau kita memilih untuk tidak percaya sekalipun, kebenaran bahawa Allah SWT itu amat dekat tidak akan terubah.

Hatta, kalau satu dunia ini tidak beriman akan kewujudan Allah, Allah itu tetap wujud. Yang beriman tetap akan masuk syurga walau seluruh dunia menyeksanya. Yang tidak beriman tetap akan masuk neraka walau seluruh dunia menyayanginya.

“Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Al-Baqarah: 256)

Namun tanda kewujudan Allah, keberdekatannya dengan hamba-Nya, sudah terbukti sebenarnya. Kan? Saya yakin ramai orang pernah merasa.

Sekarang pilihan dibuka. Siapa hendak beriman dengan keimanan yang sebenarnya?

Allah itu dekat. Dia tidak jauh.

Keimanan inilah yang membantu kita dalam langkah seterusnya. Bila yakin bahawa Allah itu bukan sekadar ada, malah dekat, sentiasa memerhati, mendengar dan memberikan sokongan, maka dunia ini akan mampu kita lalui dengan baik, segala perintah-Nya mampu kita jalankan dengan kemas.

Siapa yang susah bila dia berdua? Tambahan bila yang bersamanya itu adalah Yang Tidak Terkalahkan Oleh Sesiapa?

Sebab itu, kalau kita sorot kembali dakwah Rasulullah SAW, masalah keimanan ini adalah yang baginda selesaikan terlebih dahulu.

Nah, bagaimana keimanan anda?

Bila sudah yakin

Bila kita sudah yakin bahawa Allah SWT itu amat dekat, maka hilanglah segala resah gelisah. Susah senang dalam hidup ini kita akan harungi dengan tabah. Bila sedih kita ada tempat mengadu, bila gembira kita ada tempat bersyukur. Bila susah kita ada tempat nak minta tolong, bila senang kita ada tempat untuk luahkan kesenangan kita.

Kita juga akan rasa malu untuk membuat kerosakan dan kemungkaran. Ya, bayangkan anda mencuri di hadapan orang ramai. Adakah anda meneruskan pencurian anda dalam keadaan dilihat? Begitulah apabila kita yakin Allah itu dekat. Tidak segan kah anda berbuat maksiat dengan pemerhatian-Nya?

Kalau kita terbuat juga salah, dosa, maksiat, mungkin teralpa, terlalai atau jatuh dalam kecuaian, maka kita dengan keyakinan bahawa Allah SWT itu dekat, akan segera kembali kepada-Nya, segera meminta keampunan daripada-Nya. Terasa malunya diri, bermaksiat di hadapan-Nya, dalam pemerhatian-Nya.

Sebab itu Ibrahim Adham pernah berkata kepada seorang lelaki yang ingin bermaksiat:

“Kamu boleh bermaksiat, dengan syarat kamu cari satu tempat untuk berlindung dari pandangan Allah SWT”

Di manakah kita hendak cari tempat itu? Semuanya yang ada dalam kehidupan ini, hatta sempadan dunia ini sekali pun, semuanya di dalam liputan kekuasaan pemerhatian Allah SWT. Allah SWT itu, berkuasa atas segala-galanya.

Dia meliputi segala sesuatu (Al Fushilat: 54)

Kalau ada gundah, jangan segan menangis di hadapan-Nya. Dia amat dekat, pertolongannya sentiasa ada. Bila susah, segera mengadu kepada-Nya. Dia lebih dekat dengan kita daripada sesiapa yang dekat dengan kita.

Bila sudah yakin, semua ini anda akan rasa kenikmatannya.

Saya dah buat, tapi tak dapat bantuan pun

Ya. Kadangkala, ada situasi, Allah SWT melambatkan bantuan-Nya. Itu adalah ujian. Ujian menguji keimanan kita. Kadangkala, Allah SWT tidak memberikan kita apa yang kita mahu. Namun siapakah kita hendak demand dengan Allah? Kita sendiri tidak tahu apa yang buruk dan baik sebenarnya untuk kita. Allah SWT itu lebih mengetahui.

Sebab itu saya bangkitkan masalah keimanan terlebih dahulu. Yakin kah kita bahawa segala apa yang Allah atur, beri kepada kita adalah yang terbaik?

Jangan risaukan natijah. Yang kita perlu risaukan adalah usaha. InsyaAllah, selepas usaha, segala natijah yang Allah beri adalah yang terbaik. Yakin dengan itu, semua kesusahan, kegundahan, keresahan, akan selesai.

Cuma mungkin, kita hendak rasa apa yang Allah atur itu terbaik, lambat sedikit. Kita tiada pengetahuan seperti Allah SWT. Mungkin kita hanya akan tahu perkara itu baik kepada kita, 10 tahun akan datang. Namun saya yakin, kita akan menyedari. Saya sudah lalui…

Penutup: Maka jangan lengah merapati-Nya

Maka, apakah masih pantas untuk kita berlengah-lengahan terhadap Allah SWT?

Allah amat kasih dan cinta dengan kita. Sangat dekat. Kenapa kita tidak boleh membuat permulaan, walaupun dengan langkahan kecil untuk mendekati-Nya? Kedekutnya, bakhilnya, tidak malunya kita berlagak sedemikian rupa. Sedangkan Allah SWT yang memiliki segalanya merapati kita. Kenapa kita yang memerlukan Allah SWT tidak bergerak mendekati-Nya?

Kita hanya perlu bergerak selangkah, Allah mendekati kita seribu langkah. Kita hanya perlu berjalan merapati Allah, Allah akan mendekati kita dalam keadaan pantas.

Ya Allah, apakah ada lagi yang sebaik Engkau dalam dunia ini?

“Cukuplah bagi kami Allah, dan Dia adalah sebaik-baik wakil(pengurus)” Surah Ali-Imran ayat 173.

Jangan lengah. Nanti kalau peluang benar-benar hilang(mati, kiamat) baru hendak tergadah.

Mari kita rasa Allah dekat dengan kita. Hidup benar-benar dengan perasaan bersama-Nya. Percayalah cakap saya, orang yang punya perasaan ini, dia sentiasa akan berjaya.




Sahabatku dan DIRIKU,
Jangan kau merungut,
Takut2 kau tak redha pada ketentuan Allah,
...Jangan kau berkeluh kesah,
Kerana ujian itu tapisan Allah untuk menentukan martabat dan darjat insan,

Jangan kau kecewa, Tambah Imej
Putus harapan,

Takut2 kau berputus asa pada Rahmat Allah,
Sedangkan Dia memerhati dan menyayangimu sebagai insan pejuang..
Ku Sedang mentarbiah diri agar mencontohi bunga2 itu,
Menghiasi alam dunia namun tetap beringat bahawa mencari cinta Allah adalah PRIORITY,
Mewangi dalam kuntuman hanya mengharap redha Ilahi,
Biar membungkam sejuta mehnah dan rasa,
Namun akan cuba terus istiqamah dan thabat dalam perjuangan..
Insyaallah…

Wahai Tuhanku,
Cukuplah kemuliaan bagiku dengan menjadi hambaMu ..
Dan cukuplah kehormatan bagiku bahawa Engkau sebagai Tuhanku,
Engkau adalah seperti yang aku cintai,
Maka jadikanlah kiranya aku seperti yang Engkau cintai….

Bermunajatku dengan air mata keinsafan,
Tangisan di dalam ketenangan,
Mengharap maghfirah di dalam kelalaian,
Mengharap mardhiah untuk kerestuan..
Sentiasalah untuk muhasabah diri..
Dan kembali ke jalanNya jika terasa diri semakin tersesar..
Fazakkir, fainnaz zikra tanfaul mukminin