Sabtu, 7 Mei 2011

iBu,uMmi,MaMa.Mummy dan BoNdA....^__^



Ape jua gelaran yang kita gelarkan buat insan yang telah melahirkan kita,sayangilah mereka,ingatilah mereka,cintailah mereka.....memetik sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘Anha bermaksud:

"Aku pernah bertanya kepada Baginda: "Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri ?" Baginda menjawab:"Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya". Kemudian aku bertanya lagi :"Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?" Baginda menjawab:"Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya." (Riwayat Bazar dan al-Hakim)...

langkah demi langkah.....detik demi detik....usia mereka semakin menginjak..sama jua dengan kita...usia semakin meningkat...begitulah putaran alam.... byk frasa kehidupan yang telah dilalui...pengalaman-pengalaman di kumpul utk dikongsi dengan generasi yang bakal datang...penerus perjuangan...Insya Allah~~..

semasa sesi muhasabah malam kem motivasi ari tu....sekebal mana pun hati...sebut pasal "ibu dan bapa" pasti dan mesti menitiskan air mata....begitulah hebatnya "aura" insan yang bergelar ibu....bahagian yang membaca "skrip" tentang ibu pun,menitiskan air mata juga....~dah lama tak balik ni~....rindunya kat bonda di kampung....

satu kisah:masa sesi ini...makin kuat bdk2 nangis makin byk pulak skrip yang sedih2..hinggakan ada yang pengsan..huhuhu,terukkan fesi2....kesiannye kat diorang..kalut jgk seposen,bimbang kot jadi ape2 kat budak tu,lepas tu pakat cr air...renjis kat muka,alhamdulillah sedar n sambung nangis lagi...aduss...sy ni lemah trus kalau macam ni...tya salah seorang fesi kat situ,ape masalah dia...di khabarkan mak n ayhnya dah tiada...ooo..br sy faham...terus sy tenangkan suh bc al-Fatihah sedekahkan buat mak n ayh kat sane....tetiba sy dicuit oleh fesi tadi..."kak na,mak n ayh dia berpisah"...errrr.......alamak!!silap faham.........~tu lah sape suruh bg ayt tak jelas~....sep2 fesi dah gelakkan sy....ok..terima kasih...sebab tolong gelak~~~ape2pun sy doakan semoga dia dapat jadi ank yg solehah suatu hari nanti,dia mampu menghadapi cabaran2 yang datang dengan sebaik mungkin...alhamdulillah...kita semua tak diuji seperti dirinya....


Kau sentuh cahaya dengan jemari mu
Dibalik tabir mimpi di raungan merindu
Mengimbas figura di kesumba senja
Tak siapa mendengar ratap hati bonda
Di hadap ranumnya kasih yang manis bermadu
Mengapa kau hanya mengunyah pahit hempedu

teringat masa zaman kecik-kecik dulu...sempat juga mencedok petua ngan umi cara nak menghafaz??...yelah,masa tu...pegang je buku,mesti tertidur dengan lenanya.....umi kata "ulang beberapa kali,ingat,tulis"....yap.....sy rasa sy amalkannya sampai sekarang....tp tang menguap dan mengantuk tu tak dapat dielakkan....~dah jadi penyakit yg sukar diubati~~~....

teringat juga masa PMRU,sempat juga saya merasa belajar dengan umi...masuk kelas umi....boleh tgk umi mengajar..kira sy ni "ank murid tumpangan lah"...yg penting buat latihan yang umi bagi dan hantar umi semakkan...err....~tettt....tettt~....mencari umi ketika sesi "tasmik" di rumah....huhuhu....~rindunya kat ummi~~~~....

p/s:macm manelah adik sy sekarang boleh belajar dengan umi sy eh??nak panggil ape...umi ke ustazah???...pernah jgk tya dia....dia jwb senang.."tak pyh panggil gapo2"...adess..sempoi molek jwpn adik sy....~~~


Resahmu sembunyi dalam riuh ketawa
Sebak dada tidak ketara
Tenangnya wajah tabah kau hadapi
Kerana kau yakin Tuhan lebih mengasihi

.
ketika sy dapat posting ke SARAWAK...ummi sedih...sy tahu.....sy ok lagi...tapi lepas tu.....hohohoh....sendiri mau teka lah...umi sy tiupkan semangat....kata-kata yang sy pegang hingga kini "rezeki sy di sana....kita tak boleh nak tolak rezeki yang Allah tetapkan untuk kita...walau bagaimana pun caranya kita menolak...Allah dah TETAPKAN"...~alhamdulillah~

maka selamatlah sy berada di sini..berkat doa umi,abah adik2 dan yang tersayang sekalian....alhamdulillah...walaupun sukar pada awalnya mencari "hati" utk berada di sini....negeri yang paling ditakuti ramai terutamanya para guru baru....~ape2 pun nor adrina elani dah selamat mendarat di sini...~wink wink~...dan jangan lupa doakan sekali nor adrina selamat kembali berkhidmat di semenanjung yer......:)

Pesanan umi:sekarang ni...kena berdiri sendiri dah,berdikari dan lepas ni ...Insya Allah bakal mempunyai keluarga sendiri....nak kena bina hidup sendiri....tak leh nak bergantung sangat dah kat umi n abah....~umi sy memang best~~~....kwang3...umi oh umi....~doakan anakmu semoga dapat jadi yang terbaik...terlalu byk yang perlu diperbaiki....kehidupan fasa 3 bakal disusuri dan bakal mempunyai 2 org ummi....beruntung tak???~~^___^

Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh... ibu

Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena

Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta

Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh... Ibu

~hijjaz :belaian ibu~

Dedikasi teristimewa sempena hari Ibu:



Buat umi tersayang Nor Hasinah...syukran a'ala kulli hal...terima kasih kerana melahirkan sy di dunia ini,membantu sy dikala sedih dan memberikan peringatan kepada sy di kala terlalu gembira....terima kasih,syukran,toche,nandre dan segala2nya....~di saat kita berjauhan,rasa ingin ku berlari,mendakapimu penuh girang,bak si kecil kehilangan~...

Buat sahabat-sahabat sy yang telah bergelar ibu...kak ije,kak dayah,anis,niena,wani dan yang lain2 lagi(ramai sangat,kalau nak tulis semua rasanya kena buka entry lain)..Tahniah..mabruk...:)

Buat sahabat-sahabat sy bakal ibu...kak ct,kak gee,kak long,kak ida dan beberapa orang lagi...."ucapan tahniah juga diucapkan~..semoga menjadi ibu yang baik...Insya Allah...

Special wish buat sahabat baik sy..NOR LAILI ABD RANI....Sabar dan doa...Insya Allah doa kita takkan di sia-siakannya...sy tunggu berita gembira dari kamu....sy ada terbaca dan nak dikongsi"belajar dahulu bersabar,sebelum melangkah pergi ke destinasi yg seterusnya..pupuk dahulu kesabaran agar bila tiba masanya...agar kita akan hadapi sebaik mungkin~~~~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan