Ahad, 31 Julai 2011

tiNTa rAmAdHaN




~Ahlan wasahlan ya ramadhan~...

peringatan~walaupun puasa.... blog,diharap tidak turut berpuasa yer!!!

Tinta Ramadhan 1

Dah stat terawikh dah semalam kan....alhamdulillah,masih berpeluang bertemu dengan ramadhan tahun ni...cuma yang bezanya jauh ngan family dan jauh ngan zauji habibi..huhu.masih x der peluang nak bersahur dan berbuka puasa dengan zauji habibi...:(...tak pelah....dugaan...jika diberi kesempatan dan panjang umur mesti dapat bersahur dan berbuka bersama-sama...Insya Allah....

semalam,lepas je hantar zauji habibi ke airport,berkejaran solat maghrib..kemudian terus ke masjid untuk solat terawikh...wuhuhu...sedih kot seposen,.coz teringat bersahur dan berbuka puasa dan bertarawikh bersama-sama umi,abah....alahaiiiii....

tahun ni,bersahur dan berbuka puasa dengan sahabat-sahabat yang baru kenal. dan berada di negeri SARAWAK....yuhuu....masing2 jauh dengan family....~pengalaman baru juga berpuasa sebagai seorang guru~....huhuu....~tahun2 lepas jadi student,dan tahun ni dapat rasa berpuasa dan bekerja!...agak2 penat tak?...uhhuk....~belum cuba,belum tahu~...

yeaaaaahhh...esok ke sekolah,setelah bercuti selama 4 hari....dan hari ni msih bercuti...^__^

p/s:kalau cuti memang senyum memanjang....kikiki...

~selamat berpuasa semua~...

Daripada Abu Hurairah r.a.Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Allah berfirman:"Setiap amalan manusia itu untuknya kecuali puasa.Ia untuk-KU dan Aku yang memberi ganjarannya"

(Riwayat Al-Bukhari dan muslim)

Tinta Ramadhan 2

Dah stat puasa...huhuu..dan saya...masih bercuti sekolah...semalam dah mula bangun sahur dengan adik hosmate cik ana..kami berdua je,makanan sahur dah dibeli siap2...uhhuh..eh,x masak ke?..err...err...ada la masak ckit2..masak air..hohoho

Tinta Ramadhan 3

Seharian berpuasa..berbuka kemudian terawikh...tulah agenda kehidupan di sini...pagi bangun awal2 utk sahur..pkl 4 dah bangun daaaaa...huhu,pastu bersahur,tunggu subuh..pastu....hehehe...sempat kot 10 minit "jenero"..lalala..pastu siap2 pegi skolah...mcm biasa juga...rempitan masih berkadar sederhana,maybe semakin slow kot..puasa katakan....hehehe....dan yang paling best sampai kat sekolah cun-cun loceng bunyi.....krinnnnggg...ok la tu...~disiplin sangat kurang berjaya,w/pun puasa dan masuk 3 hari~malam..macam biasa,lepas berbuka terawikh sekejap 11 rakaat sekali dengan witir,pastu ada "moreh".smalam buat bubur lambuk...wahhh!!,ok,kira semangkuk tu penamat makan utk hari itu ,licin...huhu,ape lagi balik tu..tido......wuhuhu...bahagia molek hidup...kwang3...~jangan lupa jam dikunci seawal 4 pagi...yang paling best pagi2 bukak tv sambil bersahur sambil tgk cerita "aliff firdaus"...huhuhu...^___~

Tinta Ramadhan 4

Mcm biasa...cuma hari ni agak penat sebab kena mengajar kelas pra..di pagi hari nan indah lagi damai di sk haji baki itu,maka tersebutlah kisah seorang ustazah berkejar-kejaran dengan anak2nya yang seramai 20 orang itu.......wahhh!..pagi2 dah berpeluh kot...x tau nak kata...hadapi jelah...tadi ajar bahasa arab..punyelah semangat sy buat ABM yang tak berapa nak jadi,tp ok la kan...alih2...5 minit je yang dapat kawal kelas,lepas "hancussssssss"....dan tersebutlah kisah,suara saya yang halus lagi mulus bertukar nada........uhhuk2,sedih + sakit tekak+geram+????.....huhuhu...nampak gayanya sy kna pegi amik kursus khas utk pra ni...pra oohhh pra....T___T

~ESOK MASIH ADA..bersama budak2 pra...ahaks...~..pastikan bersahur makan nasi...tenaga perlu ada utk berperang...ayuhh......~

Perkara yang paling penting berhadapan dengan keadaan yang kurang menyenangkan adalah dengan memberi perhatian terhadap apa yang perlu dibuat selepas ini,bukannya mencari-cari apa silapnya~~


Tinta Ramadhan 5

Persekolahan diteruskan mcm biasa,walaupun puasa dah masuk hari ke-5..yuhu..dah hari ni.kelas pra...yeahaa...nak masuk kelas pra tu,beberapa nafas baru "diambil" dan dihembus...semoga Allah memberi kekuatan pada diri...keluar je cikgu pra yang mengajar tu,seperti biasa saya yang akan mengambil alih utk masa agama selama sejam...sejam???...terasa macam 2,3 jam je masa tu....apa yg sy fikirkan memang terjadi,mereka pun seperti biasa juga,dah memulakan langkah bercakap,berlari,tarik-menarik dan segala...okes..sy dah terasa hangin 1 badan...baca doa pun boleh duk menari2...haish...x leh jadi...cara terakhir sy gunakan...x leh dah ni,kalau x didik dari awal nanti,makin menjadi-jadi perangai diorang...."zupp-zappp"...10 minit kawalan kelas ok je...alhamdulillah..sapa yang bunyi mulut...x kan terlepas kena "zupp-zapp" saya....huhuhu...~garang tak?>>tak kot...dan yang paling best.. tak sampai 5 minit no 1-5 dalam bahasa Arab dapat mereka iingat dengan baik lagi....ok,mereka ni bijak lagi cerdik lagi pandai,tapi kes byk sangat main dan mereka memang tak takut kat sapa2 pun...sebab tu mereka jadi cam tu..huhuhu...sampaikan ada akak yang mengajar kelas pra A tu,siap2 bleh nak datang tgk lagi betul ke apa yang saya kata...dan ternyata...dia pun "menggeleng-geleng" kepala dan berkata "terukkk ooo"....tu belum lagi sy minta jwpn khas dr kwn2 j-qaf yang tlg ganti kelas pra sy hari tu..huhuh...ape nak buat,mereka pun tak terlawan dengan budak pra saya.....yang saya tahu,tekak saya sakit,tangan saya pun perit...yuhhu....istilah kasih sayang dalam mengajar...iyap,itu perlu..tp istilah "mengajar" dalam belajar....itu juga perlu....

seusai kelas pra,sy msk bilik guru...ada la seorang cikgu tu tya...erm.."na,ajar agama kelas pra B ke?".."ha'ah"...jwb sy...akak tu sambung lagi"gini..emak Quweenet(budak pra yg cute,non muslim),bagi tau yang Quweenet pandai baca doa kat rumah,pastu siap2 ajar lagi adiknya baca doa"..wahahhaa..."ooo"~jelah~...akak tu sambung lagi.."kalau boleh dia tak nak bagi pun anak dia ni belajar sini dah tahun depan"..sy pun tya.."knp?"..akak tu jawab..."sebab ada agama..dia bimbang anaknya belajar agama,dan ayahnya quweenet tu x der masalah pun,yang jadi masalahnye emaknye sahaja"..."owhooooo"...

kesimpulannya:Emaknya bimbang anaknya tahu pasal agama Islam....entah..saya no komen..nak hantar ke tak nak hantar ke,itu bkn mslh sy..yang penting budak muslim ni,perlu diajar agama islam...kenapa perlu disalahkan saya yang mengajar agama...budak-budakkan hatinya terang,apa yang kita ajar itulah yang mereka akan dapat,lagipun dikelas saya tu hanya dua orang je yang non-muslim,nak buat kelas moral pun serba salah....apa la daya saya...dah la saya guru baru...cdgn yang diberikan supaya saya memberi kerja lain kepada 2 orang murid non muslim tu..ok,saya dah buat..tp...mereka berada di dalam 1 kelas..mata boleh melihat,telinga bisa mendengar...tak gitu...fikir2kan....sy hanya menjalankan amanah yang ditaklifkan pada saya....

~balik sekolah hari ini,x lah penat sangat berbanding semalam....yang diawal pagi dah "kriukk..kriuk...bunyi perut,gara-gara buat edisi "perang" dengan budak pra~..

Terawikh...diteruskan macam biasa..tpkan...asyik menguap je...nak kata imam baca tak best,ok je...nak kata saya x cukup tidur,rase mcm dah terlebih...~masalah2..

Cerita menarik!!!

Buat sahabat saya...azira husna...wah3!..tahniah..semalam dapat msg dari dia...dah selamat dapat baby girl(baby yang 1,pismp batch 1 ipg kkb)...yuhuu...nama baby girl tu alia HUMAIRA'....santeekkk kot,nama humaira' tu.....Tahniah sekali lagi..x sabar nak tgk humaira'....:)

~Tinta ramadhan yang di draft~...Tinta Ramadhan 6 insya Allah akan di "konvoi" kan dengan Tinta Ramadhan yang akan2 datang......:))..puasakan 30 hari....makanya tinta ramadhan juga akan tercatat 30 ari...err,ye ke??...niat ada nak update blog,...huhuhu



~cerita ramadhan...gambor je~




~last day wif my zauji habibi...err,sebelum pose...time2 pose tak leh makan~





~Suasana bazar ramadham dalam kem~



~menuju ke bazar ramadhan...nun diatas bukit sana~

Bingkisan:tinta ramadhan edisi khas dibulan puasa...sempena menyambut ramadhan kali pertama jauh dengan family....waaaaaaaa...di sarawak...(^__^)

Selasa, 19 Julai 2011

~ACu ChEcK sKeT~~~




Aku yang lemah tanpaMU
Aku yang rentan karena
cinta yang tlah hilang dariMU
yang mampu menyanjungku

Selama mata terbuka
Sampai jantung tak berdetak
selama itu pun
aku mampu tuk mengenangMU


~Satu..dua...dan tiga...langkah tetap diteruskan..menoleh kebelakang???...hanya sesekali...sekadar mengimbau dan mengambil pengajaran apa yang telah dilalui...Hidup cuma sekali...amalan biarlah berkali-kali....faham dan memahami memerlukan masa....Kau,Aku dan Dia...tiada bezanya kerana kita adalah khalifah di bumi Ilahi...bermusafir mencari CINTA...CINTA pada insan hanya sandaran..Cintakan Ilahi semoga berkekalan...Bertemu CINTA satu ritma,restu Ilahi biarlah seiring...bertemu tak jemu...berpisah tak gelisah...~



بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang....

Para bijak pandai mengatakan "Pengalaman adalah guru yang berbeza berbanding ilmu,Jika ilmu mengajar manusia menjadi alim(Berilmu),pengalaman membentuk manusia menjadi hakim(bijaksana).......

~sejauhmana kebenarannya,hanya orang yang melalui pengalaman sahaja yang dapat memberi penjelasan sebaiknya~........dan saya???...hanya insan yang baru bertatih dalam mencari apa ertinya hidup....

Orang yang melalui pengalaman yang "pahit" mesti akan kata....kehidupan itu suatu yang menyeksakan....segenap ruang dibumi ini terasa sempit....segenap ruang udara yang dihirup terasa tersekat-sekat...iye ke begitu???....

Kadang-kadang itulah yang akan kita rasa apabila sesuatu yang kita hajati tidak dapat kita gapai,sesuatu yang terjadi tidak serasi dengan imaginasi....

~Siapa yang lebih mengetahui tentang perjalanan hidup manusia selain DIA....Siapa yang dapat mengatur setiap peringkat kehidupan yang terbaik selain DIA....~

~Tidakkah seringkali kita menggunakan@membaca@menulis@ sebagainya mengenai sebaris ayat ini "Kita merancang,Allah pun merancang,tetapi sebaik-baik perancang adalah Allah"....


Hidayah hak milik Tuhan
Kurnia tiada tara
Meniti menerusi lidah Rasulullah
Zaman terus beralih
Musim terus berubah
Embun hidayah akan terus melimpah
Embun hidayah anugerah ALLAH

~Embun hidayah...hijjaz~


Pada saat yang sedemikian itu kekuasaan memberi pertolongan hanya tertentu bagi Allah,Tuhan yang sebenar-benarnya,Dialah yang sebaik-baik pemberi pahala,dan sebaik-baik pemberi kesudahanyang berbahagia(kepada hamba-hambaNYA yang taat)...Al-Kahfi:44

Allah mampu memberi hidayah kepada sesiapa sahaja,dan dia juga mampu menutup pintu hati sesiapa sahaja untuk menerima hidayahNYA....~

kehidupan bermula di alam roh....kemudian ke alam rahim,mengikat janji setia dengan Ilahi utk menjadi hamba kepadaNYA...kemudian dilahirkan,dibesarkan...melalui proses bayi,kanak-kanak,remaja,dewasa dan tua....kemudian..bila mencapai peringkat warga emas ni,fasa terakhir kehidupan pun semakin hampir....>>>ini ialah peringkat-peringkat kehidupan normal sebagai manusia...TETAPI...jangan sesekali dilupa...tidak semestinya hanya yang bergelar "warga emas" sahaja yang akan menempuh fasa terakhir....semua itu sudah ketentuan,dan telah tercacat di dalam "diari" di luh mahfuz sana...

Dunia ini hakikatnya adalah gelanggang mujahadah.Kita Di sini untuk "menanam".Di sana (Akhirat) nanti barulah kita menuai.Musim bertanam memanglah payah-mencangkul,membaja,menjaga dari serangga dan bermacam-macam lagi kesusahan.Bila menuai nanti barula terasa nikmat dan seronoknya.....

Ya Allah,
sesungguhnya aku adalah hambaMU,
anak kepada hambaMU,
anak kepada hamba perempuanMU,
ubun-ubun di tanganMU,
terlaksana ke atasku hukumanMU dan adil kehakimanMU terhadapku,
aku memohon kepadaMU dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMU,
atau Engkau turunkan di dalam kitabMU,
atau Engkau mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMU,
atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMU,
jadikanlah Al-Quran penenang hatiku,
cahaya di dadaku,
penghapus kedukaanku
dan penghilang kesusahanku.

PESANAN BUAT DIRI.....~jari-jari di hala kemuka sendiri....~silalah sentiasa muhasabah diri.....jangan duk "lagha" sangat!!!!!!...

jika sedih,gelisah dan resah...cuba check solat kita,~diawal waktu@diakhir waktu,bacaan dalam solat...dicepat@disederhana@dilambat...cuba check bacaan Al-Quran kita sehari-hari....~berapa kali baca arini@pun memang tak disentuh...mathurat diwaktu pagi???...sempat ke tak baca......~banyak rupanya yang perlu dianalisa tentang diri~

ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطۡمَٮِٕنُّ قُلُوبُهُم بِذِكۡرِ ٱللَّهِ‌ۗ أَلَا بِذِڪۡرِ ٱللَّهِ تَطۡمَٮِٕنُّ ٱلۡقُلُوبُ
Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia
(Surah Al-Rad 13: Ayat 28

~Ahlan Wasahlan YA ramadhan~

bulan barakah..bulan mujahadah...bulan tarbiah....~~~target tahun lepas....x tercapai...harap2 tahun ni tercapai....~perbaharui "target" utk capai yang terbaik ini tahunnnn...yuk!!...same2 kita....

p/s:kat sini tempat yang paling best "melepak" utk terawikh di masjid kem penrissen...x jauh pun,10 minit dah sampai...masjid salahuddin al-ayubi,destinasi dibulan puasa....~semangat2~

"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang."

Khamis, 14 Julai 2011

~cErItA SaJe-SaJe~





Uruskan kerja hari ini...esok kerja Tuhan yang pasti dan mesti akan datang~
credit to zauji habibi...bermakna jugak yer...buku la tahzan...^__^

Fikir difikir akhirnya tiada cetusan idea pun yang lahir...err...pastu tulis je dulu...baru pikir tajuk...kira aci tak cam tu??...hohoho

Beberapa minggu lepas,sekolah saya ada hari permuafakatan..maknanya semua guru perlu bersemuka dengan ibu bapa untuk amik buku rekod anak-anak mereka...dan saya tak terkecuali utk menyertai agenda tersebut....saya jadi pembantu guru kelas tahun 1....tapi saya tak mengajar pun mereka tu,tak pelah bantu je...macam-macam gaya ibu-bapa dapat dilihat...huu...
tapi yang agak menarik utk dicerita..adalah seorang pakcik ni..umur lebih kurang 50 an kot...anak baru tahun 1...hohoho...ok la tu...semasa amik buku rekod anak dia tu...sempatla dia bertanya guru kelas pasal anaknye...saya tengok dan dengar jelah dalam bahasa sarawak pulak tu lagi-lagilah adrina elani senyap....

Ayat yang paling saya ingat"cikgu,saya tak kisah cikgu nak pukul ke nak buat apa kat anak saya..saya dulu pun ibu ayah selalu pukul utk ajar~bahasa srwk yang telah saya terjemah sesedap rasa~....selesai je sesi cakap-cakap tu..bangunlah dia nak balik dah ni dan.........terkejut saya dihulurnya tangan utk bersalam.......alamak!!!....~ape lagi sesi tayang gigi jelah~..alahaii...pak cik oh pak cik....~akak tu gitau,pak cik tu mabuk tu...mata merah dan bau "semacam" je,jadi kalau nak cakap apa kena berhati-hati...~...gulp!!...tuhan sahaja yang tahu perasaan saya masa tu....

lepas tu...tunggu lagi...yang ni lagi sorang....fuh!!masuk kelas cam gengstar...pakai rantai,gelang dan rambutnya diikat "tocang "...tak berkelip saya tengok....tak tahu nak kata apa...takut pun ada....~Ya Allah,,lindungilah aku...doa je yang mampu masa tu..~..macam la dia nak datang serang saya....huhuhu....arap2 kejadian mcm pak cik tadi tak berlaku...tak sanggup dah saya nak tayang gigi....~...

kesimpulan:Hadapi realiti........ni baru sikit yang saya jumpa insan-insan begini...kalau lah saya ditakdirkan hidup 20,30 tahun lagi..macam2 perkara yang akan saya temui....Hadapinya!!!...

Minggu ni...saya tertelan "anak tebuan" barangkali....mana taknya,tengok buku latihan budak-budak...subhanallah,Allahuakbar...sabar jelah...KERJA MEREKA X SIAP!!!....agak2 berapa ekor anak tebuan saya telan....mengamuk sakan...dan minggu ni jugak saya buat sport check buku-buku latihan...sapa yang tak siapkan kerja saya "habuan" dan "sengatan" bakal mereka terima....keh3...garang tak???...huhuhu...~terpaksa kot~...

yang paling best....lirik ucapan salam pun boleh tertukar.....tetiba je,"Assalamualaikum cikgu"...owho....lepas tu,budak-budak lain cakap..."bukan cikgu lah..ustazah"...kwang3....saya nak tergelak pun ada...tp masih di cover ok...hohohoh..~agak2 muka saya garang sangat kot masa tu...x leh amalkan...bhy!!!...

Ayat yang biasa digunakan apabila suruh mereka siapkan homework..."Esok pagi-pagi lagi,ustazah nak semua buku atas meja ustazah,sape yang tak hantar memang nak "kene"....~wat gaya penyepit ketam~...."~__*

p/s:2,3 bulan saya duk mengulang ayat yang sama...sampai sy sdiri pun naik jemu....

tapiiiiiiiiiiiii......hanya beberapa orang je yang hantar buku....yang lain????...huh!!...benar2 nak kena mereka ni....sabar saya diuji....huhuh...langkah kedua perlu diambil...huhuhu

ape lagi...kali ni,sy tak semak kerja yang minggu ni punya...tp sy check kerja yang 2,3 bulan sebelum ni...dan ternyata...tahniah!!kepada mereka yang merasa "sengatan" saya....sekian...

kisah seterusnya tentang kelas tasmik....masuk kelas macam biasa....saya terperasan geng-geng "starz" kelas tu tak der..tp x pelah....balik je kelas tasmik,siap2 tu,tetiba ternampak budak yang tiga orang tu....~boleh dikatakan kebal jugak diorang ni,kalau kelas sy,saya marah pun bleh buat muka "toya" je...sy kalau bdk2 gini..lagi best la saya nak "mengajar"....~ganaz bertemu ganas....baru betul....huhuu....

Terus saya panggil...erm...saya rasa suara saya masa tu satu sekolah haji baki bleh dengar kot!..macam polis penyiasat buat sekatan jalan....:

saya:kamu bertiga ni,tak masuk kelas tasmikkan?~buat2 tanya~...

mereka:kami kena kutip sampah,yang cikgu hayati suruh.......~muka tak bersalah~

saya:kenapa???!!...

mereka:kami bergaduh,dan cikgu hayati denda kami...

saya:bila dia suruh kamu semua kutip sampah?

mereka:pagi tadi dan sebelum balik....

saya:abis tu,x reti2 tunggu kelas tasmik dulu baru kutip sampah....sekarang 1,2,3(sambil tangan tunjuk kat diorang)masuk bilik guru....tasmik,dengan saya tak dernye awak nak ponteng2...
~masa tu,saya dah nak balik dah...terpaksa pusing balik utk selesaikan mereka.........waaaaaa...sabar jelah....~

minggu depan...dah gitau awal2 nak check buku bahasa arab pulak....harap2 saya tak tertelan"anak tebuan" utk yang kedua kali.......~penat jugak marah-marah budak ni yer!!...tak mau dah rase...:(

nak kisahkan ckit pasal budak pra....mereka ni kan...kan...kan...makin"nakal"..haiyakkk....tak tau nak bagi ubat ape dah....tibanya hari khamis dan jumaat...makanya secara automatik saya gi tau kawan-kawan..."ermmmmm....pagi ni kelas pra"..muka saya dah seposen...~harap maklum~..

dan hari ini....masuk-masuk je kelas pra...aish..kenapa ramai pulak budak pra hari ini...sempat juga saya tanya cikgu pra"hari ini budak-budak datang semua eh kak"....kak tu jawab..."ha;ah,sorang je tak datang"....oleh itu...saya telah membayangkan sesuatu yang "indah" bakal berlaku.........~takbirrrrrrrr~

alahaiiiiiiii....kanak-kanak 4.5 tahun apelah yang mereka tahu....yang mereka tahu main-main je...sabar...sabar...sabar....ESOK KELAS PRA LAGI.....

~Jika semua yang kita KEHENDAKI terus kita MILIKI dari mana kita belajar IKHLAS...
~Jika semua yang kita impikan segera TERWUJUD dari mana kita belajar SABAR...
~Jika setiap doa kita terus DIKABULKAN bagaimana kita dapat belajar IKHTIAR....
~Jika hidup kita selalu BAHAGIA bagaimana kita dapat kenal Allah lebih DEKAT...
~YAKINLAH segala ketentuan-NYA adalah yang terbaik utk kita~


Jumaat, 8 Julai 2011

~PeRjAlAnAn~


Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Kaku untuk menulis,kelu untuk menutur dan beku idea utk dikongsikan…penyakit “kurang rajin “sudah mula menular dan menjalar di seluruh jasad….blog..bisa ditatap,namun beku idea utk dikongsi ..blog,masih bersemangat membaca entry yang lama-lama….tp utk memulakan entry yang baru....huh!!...amat keras benar tgn ini menekan butir-butir huruf di keyboard…kenapa,mengapa?????.....sy sendiri pun sdg mencr jwpnnya…

Bersaksi Cinta Diatas Cinta
Dalam Alunan Tasbih Ku Ini
Menerka Hati Yang Tersembunyi
Berteman Di Malam Sunyi Penuh Do'a

Sebut Nama Mu Terukir Merdu
Tertulis Dalam Sajadah Cinta
Tetapkan Pilihan Sebagai Teman
Kekal Abadi Hingga Akhir Zaman

Istikharah Cinta Memanggilku
Memohon Petunjuk-Mu
Satu Nama Teman Setia
Naluriku Berkata

Dipenantian Luahan Rasa
Teguh Satu Pilihan
Pemenuh Separuh Nafasku
Dalam Mahabbah Rindu

Di Istikharah Cinta..

Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,berfikir sebelum bertindak,santun dalam berbicara,tenang ketika gundah,diam ketika emosi melanda,bersabar dalam setiap ujian.Jadikanlah kami orang yg selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq,sebijaksana Umar bin Khattab,sedermawan Utsman bin Affan,sepintar Ali bin Abi Thalib,sesederhana Bilal,setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhumღAmiin ya Allah •´♥..Ketika Harus Bertahan,Ketika Harus Melepaskan•´♥..

Dear .. Sahabatku .. Hidup ini slalu berputar, tak selamanya kita berada dibawah dengan semua kepedihan dan tak selamanya kita diatas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil .. Hanya Dia yang Tau mana yang terbaik untuk hamba-NYa .. Bukankah ...

"Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Alloh mengetahui sedang kamu tidak.( Al-Baqoroh 216 )"

Sahabatku, Ada perih disudut hati,ketika engkau cerita tentang segala yg kau alami .. Setelah sekian lama kau bertahan Setelah sekian lama kau memendam luka Setelah sekian lama kau rendam nestapa Rupanya Allah izinkan juga kau tempuh jalan itu Aku percaya, itu suatu "keputusan terakhir" yang terbaik untukmu ..~terfikir sesuatu tentang setiap bait kata-kata diatas~….benar dan tepat sekali apa yang diungkapkan…kita sebagai manusia hanya nampak yang akan terjadi ketika ini sahaja…masa hadapan???...siapa yang boleh ramalkannya…Allah itu bersifat A’LIM..~berpengetahuan~…

p/s:berbuih2 mulut bagitau murid Allah itu bersifat A’lim…tp kadang-kadang,terlupa juga sy… ~

Rindu bertamu lagi…..buat yang tersayang jauh dari mata…..dihati Insya Allah akan sentiasa dekat..moga Allah memelihara ikatan yang terjaliingga ke jannah….

Tiba-tiba teringat kata salah seorang senior di sekolah saya…”makin lama kawin,makin byk dugaan dan cabarannya”..sejenak terfikir…iye,benar…tak ada satu pun dari kata-kata yang dia ucap itu utk sy nafikan…bahtera perkahwinan jika di adanya “ALLAH” dihadapan …segalanya akan menjadi ringan…

Ingin memetik kata-kata ustaz pahrol:

ujian ini sebagai satu “reaksi berantai” kepada semua yang ada ikatan dengan kita supaya bergantung dengan Allah semata-mata. Jangan kita bergantung dengan selain Allah. Makhluk yang terikat dengan kita atas nama – suami, isteri, ibu, bapa, anak, adik, abang, kakak, saudara, sahabat atau apa sahaja akhirnya akan musnah jua. Musnah sementara dan akan musnah abadi. Tegasnya, perpisahan ini adalah cara Allah “mencantas” pergantungan hati kita dengan suami, isteri, ibu, bapa, anak-anak dan sanak-saudara. Hakikatnya saat itu pasti tiba. Mati boleh terjadi bila-bila.

Ketika itu jika hati kita tidak bersedia… pedih dan sakitnya tentu terlalu. Mungkin hilang kewarasan, mungkin luntur semangat untuk meneruskan hidup dan paling khuatir terhakis atau tercabutnya iman.

yang baik-baik dan manis-manis… mudah kita terima. Yang buruk-buruk dan pahit-pahit… susah kita terima. Sedangkan ilmu di sisi Allah kita tidak tahu, mana hakikatnya yang manis, mana yang pahit, mana yang buruk, mana yang baik? Bukankah di sisi Allah ada yang lebih tersirat?

Bertemu tak jemu. Berpisah tak gelisah. Jangan bersedih… berani dan tabahlah demi cinta Allah!

~moga mutiara hikmah yang ditemui bakal memberi sedikit ketenangan pada hati..~…

Terimalah pertemuan yang hakiki itu nanti dengan menempah tiketnya sekarang… tiket itu adalah perpisahan ini. Setiap peristiwa besar mesti ada ‘mukadimah’nya. Tanpa ‘mukadimah’ lintang pukanglah jadinya jiwa kita nanti.

Bersedialah untuk menghadapi yang terburuk akibat perpisahan ini tetapi jangan sekali-kali terputus dari berharap sesuatu yang terbaik. Berdoalah dengan rasa bimbang takut-takut tidak diperkenankan tetapi imbangilah kebimbangan itu dengan rasa yakin akan diperkenankan. Yang penting… Allah tambah kesabaran, keimanan dan rasa tawakal kita kepada Allah.

Di daerah ini kendali diri mesti kuat. Bila lalai sahaja dari mengingati Allah, deraan perasaan akan segera datang. Maka ketika itu terkial-kiallah kembali hati ini mencari kekuatannya… iman. Prasangka, bimbang yang bukan-bukan mesti dilontar jauh-jauh. Tawakal mesti dibina. Berserah dan pasrah sudah wajib, mainan “kalau”, “jika”, “nanti” mesti dihentikan. Alhamdulillah… Allah setakat ini telah mentakdirkan banyak perkara positif sedangkan sebelumnya aku diserang oleh prasangka yang negatif

Yang dirindu,
Aku berdoa dan berharap kau begitu jua. Jangan dilayan rasa dan sangka yang bukan-bukan. Banyak tugasmu yang sedia ada dan bertambah lagi akibat perpisahan ini. Jaga kesihatan hati dan badanmu. Masa keemasan ini ini gunakanlah untuk memperkemaskan diri. Samada hubungan kita dengan Allah dan dengan manusia.

Orang yang “duji” mudah melakukan perubahan. Tidak boleh sekali-kali digugat kekesalan dan penyesalan masa lampau. Nanti akan timbullah “kalau tak begini dulu… tak lah begini, kalau, kalau, kalau…. Ini akan menyebabkan kita putus asa dan lemah menghadapi hidup. Apa yang penting, katakan, ini realiti, ini takdir, yang sudah ditentukan sejak azali.

p/s:menanti dan menunggu bila tiba saatnya…..apa yg penting hadapi dan laluinya dulu kehidupan hari ini…segalanya DIA telah tentukan yang terbaik…~senyuuuummmmmmmm je adrina~…

Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisiMu ku berserah,
Terimalah aku
Hamba-Mu Allah

HambaMu Allah.....

Sekiranya takdir menguji
Cekalkan hasrat dihati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus azam