Khamis, 14 Julai 2011

~cErItA SaJe-SaJe~





Uruskan kerja hari ini...esok kerja Tuhan yang pasti dan mesti akan datang~
credit to zauji habibi...bermakna jugak yer...buku la tahzan...^__^

Fikir difikir akhirnya tiada cetusan idea pun yang lahir...err...pastu tulis je dulu...baru pikir tajuk...kira aci tak cam tu??...hohoho

Beberapa minggu lepas,sekolah saya ada hari permuafakatan..maknanya semua guru perlu bersemuka dengan ibu bapa untuk amik buku rekod anak-anak mereka...dan saya tak terkecuali utk menyertai agenda tersebut....saya jadi pembantu guru kelas tahun 1....tapi saya tak mengajar pun mereka tu,tak pelah bantu je...macam-macam gaya ibu-bapa dapat dilihat...huu...
tapi yang agak menarik utk dicerita..adalah seorang pakcik ni..umur lebih kurang 50 an kot...anak baru tahun 1...hohoho...ok la tu...semasa amik buku rekod anak dia tu...sempatla dia bertanya guru kelas pasal anaknye...saya tengok dan dengar jelah dalam bahasa sarawak pulak tu lagi-lagilah adrina elani senyap....

Ayat yang paling saya ingat"cikgu,saya tak kisah cikgu nak pukul ke nak buat apa kat anak saya..saya dulu pun ibu ayah selalu pukul utk ajar~bahasa srwk yang telah saya terjemah sesedap rasa~....selesai je sesi cakap-cakap tu..bangunlah dia nak balik dah ni dan.........terkejut saya dihulurnya tangan utk bersalam.......alamak!!!....~ape lagi sesi tayang gigi jelah~..alahaii...pak cik oh pak cik....~akak tu gitau,pak cik tu mabuk tu...mata merah dan bau "semacam" je,jadi kalau nak cakap apa kena berhati-hati...~...gulp!!...tuhan sahaja yang tahu perasaan saya masa tu....

lepas tu...tunggu lagi...yang ni lagi sorang....fuh!!masuk kelas cam gengstar...pakai rantai,gelang dan rambutnya diikat "tocang "...tak berkelip saya tengok....tak tahu nak kata apa...takut pun ada....~Ya Allah,,lindungilah aku...doa je yang mampu masa tu..~..macam la dia nak datang serang saya....huhuhu....arap2 kejadian mcm pak cik tadi tak berlaku...tak sanggup dah saya nak tayang gigi....~...

kesimpulan:Hadapi realiti........ni baru sikit yang saya jumpa insan-insan begini...kalau lah saya ditakdirkan hidup 20,30 tahun lagi..macam2 perkara yang akan saya temui....Hadapinya!!!...

Minggu ni...saya tertelan "anak tebuan" barangkali....mana taknya,tengok buku latihan budak-budak...subhanallah,Allahuakbar...sabar jelah...KERJA MEREKA X SIAP!!!....agak2 berapa ekor anak tebuan saya telan....mengamuk sakan...dan minggu ni jugak saya buat sport check buku-buku latihan...sapa yang tak siapkan kerja saya "habuan" dan "sengatan" bakal mereka terima....keh3...garang tak???...huhuhu...~terpaksa kot~...

yang paling best....lirik ucapan salam pun boleh tertukar.....tetiba je,"Assalamualaikum cikgu"...owho....lepas tu,budak-budak lain cakap..."bukan cikgu lah..ustazah"...kwang3....saya nak tergelak pun ada...tp masih di cover ok...hohohoh..~agak2 muka saya garang sangat kot masa tu...x leh amalkan...bhy!!!...

Ayat yang biasa digunakan apabila suruh mereka siapkan homework..."Esok pagi-pagi lagi,ustazah nak semua buku atas meja ustazah,sape yang tak hantar memang nak "kene"....~wat gaya penyepit ketam~...."~__*

p/s:2,3 bulan saya duk mengulang ayat yang sama...sampai sy sdiri pun naik jemu....

tapiiiiiiiiiiiii......hanya beberapa orang je yang hantar buku....yang lain????...huh!!...benar2 nak kena mereka ni....sabar saya diuji....huhuh...langkah kedua perlu diambil...huhuhu

ape lagi...kali ni,sy tak semak kerja yang minggu ni punya...tp sy check kerja yang 2,3 bulan sebelum ni...dan ternyata...tahniah!!kepada mereka yang merasa "sengatan" saya....sekian...

kisah seterusnya tentang kelas tasmik....masuk kelas macam biasa....saya terperasan geng-geng "starz" kelas tu tak der..tp x pelah....balik je kelas tasmik,siap2 tu,tetiba ternampak budak yang tiga orang tu....~boleh dikatakan kebal jugak diorang ni,kalau kelas sy,saya marah pun bleh buat muka "toya" je...sy kalau bdk2 gini..lagi best la saya nak "mengajar"....~ganaz bertemu ganas....baru betul....huhuu....

Terus saya panggil...erm...saya rasa suara saya masa tu satu sekolah haji baki bleh dengar kot!..macam polis penyiasat buat sekatan jalan....:

saya:kamu bertiga ni,tak masuk kelas tasmikkan?~buat2 tanya~...

mereka:kami kena kutip sampah,yang cikgu hayati suruh.......~muka tak bersalah~

saya:kenapa???!!...

mereka:kami bergaduh,dan cikgu hayati denda kami...

saya:bila dia suruh kamu semua kutip sampah?

mereka:pagi tadi dan sebelum balik....

saya:abis tu,x reti2 tunggu kelas tasmik dulu baru kutip sampah....sekarang 1,2,3(sambil tangan tunjuk kat diorang)masuk bilik guru....tasmik,dengan saya tak dernye awak nak ponteng2...
~masa tu,saya dah nak balik dah...terpaksa pusing balik utk selesaikan mereka.........waaaaaa...sabar jelah....~

minggu depan...dah gitau awal2 nak check buku bahasa arab pulak....harap2 saya tak tertelan"anak tebuan" utk yang kedua kali.......~penat jugak marah-marah budak ni yer!!...tak mau dah rase...:(

nak kisahkan ckit pasal budak pra....mereka ni kan...kan...kan...makin"nakal"..haiyakkk....tak tau nak bagi ubat ape dah....tibanya hari khamis dan jumaat...makanya secara automatik saya gi tau kawan-kawan..."ermmmmm....pagi ni kelas pra"..muka saya dah seposen...~harap maklum~..

dan hari ini....masuk-masuk je kelas pra...aish..kenapa ramai pulak budak pra hari ini...sempat juga saya tanya cikgu pra"hari ini budak-budak datang semua eh kak"....kak tu jawab..."ha;ah,sorang je tak datang"....oleh itu...saya telah membayangkan sesuatu yang "indah" bakal berlaku.........~takbirrrrrrrr~

alahaiiiiiiii....kanak-kanak 4.5 tahun apelah yang mereka tahu....yang mereka tahu main-main je...sabar...sabar...sabar....ESOK KELAS PRA LAGI.....

~Jika semua yang kita KEHENDAKI terus kita MILIKI dari mana kita belajar IKHLAS...
~Jika semua yang kita impikan segera TERWUJUD dari mana kita belajar SABAR...
~Jika setiap doa kita terus DIKABULKAN bagaimana kita dapat belajar IKHTIAR....
~Jika hidup kita selalu BAHAGIA bagaimana kita dapat kenal Allah lebih DEKAT...
~YAKINLAH segala ketentuan-NYA adalah yang terbaik utk kita~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan