Jumaat, 11 November 2011

SeDiH...eH!!! jAnGaN.........sENyUm JaK!!!



بسم الله الرحمن الرحيم

Memetik kata Saidina Ali Bin Abi Thalib:Bukanlah kesulitan yang membuatkan kita takut,tapi ketakutan yang membuatkan kita sulit,kerana itu jangan pernah mencuba untuk menyerah dan jangan pernah menyerah untuk mencuba.Maka jangan katakan pada ALLAH aku punya masalah,tetapi katakan pada masalah aku punya Allah YANG MAHA SEGALANYA.

Bile terbaca kata-kata saidina Ali..terus hilang segala kekusutan..tapi masih bersisa walaupun 50%..ok lah kan,pada yang asalanya terasa macam 100%...~mungkin mencari "kata-kata hikmah" dapat melegakan keresahan yang melanda....~alahai~~

"Sometimes..by winning something it is not good for you.But sometimes,by losing something it very good for you~..~kata2 yang ber"aura"...~dulu,kini dan selamanya...

bak kata orang arab...

من لم يزق,لا يفهم

~maksudnya ialah sesiapa yang tak melaluinya,takkan faham~

apa2 yang berlaku kena kita laluinya walaupun perkara yang kita hadapi itu pahit untuk ditelan..dan berfikir serta berusaha untuk menyelesaikannya~....~pahit itu penawar~...owh!!

Bak kate omputih “life must go on”…yak!!go dio pulok doss…hohohoh….begitulah “hidup”…kita merancang…Allah pun merancang…TAPI SEBAIK-BAIK PERANCANGAN ADALAH DIA…tak gitu?..yakk teh..duk ngaji sajo,x guno..x jadi jgk…sila ingat balik ape yang dipelajari yer…iyer..sedih memanglah sedih…mana taknya,apa yang diimpi,apa yang dirancang..x dapat di laksanakan..mungkin belum tiba masanya….Allah belum mengizinkannya…~positif2~……

Sabarkah diri???...

Beribu ucapan “SABAR “ terlahir dibibir-bibir…tapi sejauh manakah diri ini mampu??...nak melawan arus…x berdaya,nak melintang angin..x mampu…”redha dan sabar”..penawar yang paling baik…

Masing-masing …Allah,dah tetapkan rezekinya..apa lagi yang nak bahaskan??........

Kehidupan tidak selalunya senang dan mendamaikan. Ketika kita belum puas meneguk erti kebahagiaan, keresahan mengintai dengan penuh cemburu dan irihati. Ketika kegembiraan baru memercikkan sinarnya, awan kesedihan tiba-tiba saja berarak memendungkan jiwa.

Inilah kehidupan. Simpang siurnya penuh keraguan dan jalannya dipenuhi ranjau dan duri yang melukakan hati. Betapa banyak jiwa yang tersungkur lesu sebelum tiba ke destinasi yang dituju.

Inilah kehidupan. Liku-likunya menyakitkan jiwa dan kesulitannya begitu menekan. Ada masa-masa mendaki hingga kita terpaksa memerah tenaga dan segala kemampuan yang kita ada hingga ada saatnya kita tersimpuh lesu.

Ya, inilah kehidupan. Jalannya begitu sukar dan membebankan, namun ia perlu diteruskan. Kita tidak diberi pilihan untuk menentukan halangan bagaimana yang ingin dan sanggup kita tempuhi dan kedamaian bagaimana yang kita ingin corakkan pada laluannya. Tangisan bukan penyelesaian, begitu juga dengan keluhan dan kegelisahan. Kesedihan tidak akan meninggalkan kita hingga kita sendiri yang menghindarinya. Segala keputus asaan tidak kan terusir dengan kebencian.

Yang lebih besar dari segala kesulitan, kepayahan dan bebanan itu ialah bagaimanakah sikap kita untuk berdepan dengan segalanya; adakah kita ingin menempuhinya dengan kekecewaan, putus harapan dan kesedihan atau kita ingin hadapinya dengan ketabahan, kepasrahan dan teguh hati.

Teguhkanlah jiwamu

Kerna hidup ini untuk ditempuhi

Bukan ditangisi

Teguhkanlah jiwamu

Agar terlerai segala kesulitan dan kesempitan

Biar semalam berlalu bersama segala kesedihan

Dan esok menanti bersama seribu janji dan impian

Teguhkan jiwamu

Bersama kepasrahan dan pengharapan

Dengan jiwa terbuka, kenal diri dan kenal Tuhan

Sambutlah hari ini dengan lagu kedamaian

Bersama alunan paluan semangat baru


P/S:Tengok jam...masih ada 15 minit penutup tarikh 111111....nak jugak update hari ini...sebab entry 1o1o1o ada...tak lengkap rasanya kalau tak der entry 111111...tunggu next year plak..121212..bizznillah,insya Allah...^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan