Rabu, 8 Februari 2012

iLmU~~

part 1




part 2



part 3




part 4



part 5



part 6

Selasa, 7 Februari 2012

7/2/2011-7/2/2012



saya seorang perempuan...sebelum bertolak ke Kuching..

"Terasa panjang benar perjalananku kali ini..setiap detik berlaku perkara baru yang tak pernah di sangka, tidak terlintas di fikiran akan menempuh, apatahlagi menduga perkara yang sudah lama ku tinggalkan menjelma semula..rupa-rupanya kini sudah hampir benar aku digarisan penamat, hanya memerlukan sedikit lagi kesabaran dan ketabahan..hanya mahukan sedikit lagi masa untuk memulakan penghidupan yang lebih menenangkan.."



Buku pertama di sarawak..............

بسم الله الرحمن الحيم

Tinta menari alunan pena...

7/2/2011

Pertama kali menjejakkan kaki di sarawak,pada tarikh ini lah...masih dalam kebingungan,kerisauan dan dengan lafaz "بسم االه توكلت على الله,لاحولاولا قوة الا با لله"
saya memulakan langkah dan berjalan di bumi sarawak ini...pada 7/2/2011 jugalah saya menandatangani kehadiran a.k.a lapor diri di sekolah pertama yang mana tempat saya berkhidmat kini....macam x percaya pula...cepat benar masa berlalu walaupun hendak menghadapi setahun ini amat amat amat SUSAH....TERKADANG menitis air mata,terkadang tersenyum gembira,terkadang terlalu risau,bimbang dan pelbagai lagi perasaan....ini lah adat dunia,adat kehidupan yang perlu ditempuhi...sehari berlalu...kemudian pagi,petang dan seterusnya malam...tidur...esoknya bangun kembali...menjalankan rutin harian dalam kehidupan sehari-hari....bilangan hari yang tak pernah putus..ahad,isnin,selasa,rabu,khamis,jumaat,sabtu kemudian ahad kembali...begitulah ia berlalu...bulan berganti bulan...februari,mac,april dan seterusnya...akhirnya tahun juga tetap berganti tahun...2010,2011 dan menjelma jua 2012....Alhamdulillah syukur ya Allah,kerana masih diberi kesempatan berkelana di bumi ini...walaupun jauh dengan keluarga..mungkin ada hikmah...selama setahun berada di sini...berbagai perkara yang ditempuhi..mengajar erti maknanya SABAR...alam sekeliling banyak mengajar ERTI HIDUP pada saya...baru setahun saya bekerja...masih menunggu 34 tahun lagi untuk menamatkannya...hidup atau mati,waalahua'lam........



buku kedua dan ketiga.......daripada kekasih hati.......di pos dr JOHOR.......^__~
~salah satu strategi nak memikat ke ape ni???~..hurmmmmm...
7/2/2012

Genap setahun saya sebagai seorang guru,Alhamdulillah kehidupan kembali normal,walaupun episod "rindu" tidak akan temui noktahnya jika perpisahan menjadi jalan ceritanya...waaa,nak balik!!!!....hari ini juga my baby dah 23 weeks.wahh!!...sangat tak percaya bulan 6 nati dah nak bergelar ummi(sempat ke bln 6)..huhuhu...alhamdulillah,anugerah yang tak ternilai yang Allah bagi pada saya dan suami...setakat ni pegi check up,x der masalah lagi...kg pun naik..tp x derlah naik tinggi macam duk kat kampung haritu,naik 1 kg dalam 2 minggu...kus semangat.!!..skang kg naik dalam keadaan normal...x derlah bersusah payah 2 hari minggu saya ke klinik..itu pun,masa nak pegi check up tadi,memang tak makan...huhuhu,x berani nak makan,tp pagi tu makan dengan sepuas hati,kemudian minum air je...:)....balik check up...trus pegi serang mc'D...abiskan double cheese burger...tu dio....huhuhuh....


.

Sesi menghuru-harakan bilik...ni lah kerja seorang "guru"..
p/s:org lain pun guru jgk kot....



bye2...sayonara...nandre.....good bye....ila liqa'......
~BERTEMU DI LAIN HARI DAN KETIKA~...ape yang penting....
senyum sokmo....wink2

Jumaat, 3 Februari 2012

~ReZeKi~

Alhamdulillah...rezeki itu ada di mana-mana..huhu...baru-baru ni,saya terasa nak makan kek coklat cheese...aduh,setiap kali masuk kedai roti depan rumah saya tu,mesti terpandang kek tu...nak beli,macam tak berbaloi je...sapa la yang nak makan banyak2 tu nanti..x pelah,tunggu kalau betul-betul rasa nak makan....tup..tup..selang 2,3 hari tu..ada cikgu sekolah saya bawak kek coklat cheese kat sekolah...haah!!...tu dia..alhamdulillah, rezeki....ALLAH MAHA MENGETAHUI...~~murah benar rezeki" anak" umi ini....~~~

pastukan...2,3 hari ni rasa nak makan nasik kerabu...ingat2 nak pegi beli dalam kem pagi esoknya...tapi x sempat...bangun terlewat daaaaaaa....dalam kem tu,kalau nak masuk 6.15 dah kna bertolak dari rumah,lewat ckit dah jem teruk...hurm..tak pelah,tunggu esok,hari cuti sekolah boleh pegi beli...sampai je di sekolah,ada seorang cikgu tu panggil saya"adrina, nasik kerabu ikan ni ada lagi sebungkus,nak ke?"..saya apa lagi..pucuk dicita,ulam mendatang..."nak2"..terus beli ngan akak tu..alhamdulillah..rezeki lagi..

MORAL OF THE STORY: sabar..insya Allah..ada rezeki,Allah permudahkan...kadang-kadang2 kita x tau pun dari mana ia datang...tup2...dah jadi milik kita....Alhamdulillah....biiznillah....:)

~GeLaGaT mErEkA~




Pejam celik..pejam celik dah masuk bulan 2 2012 dah...kejap je masa kan??kan??kan??...tp ketika nak laluinya tu...huuuu...macam setahun,kalau dah lepasss sehari terasa macam nak bersorak riang ria jer...uhhu...okey,kembali kepada tajuk..."Gelagat mereka"..kali ini bukan kisah pra yang menjadi bahan utama utk diceritakan tetapi gelagat murid bg semua kelas yang saya mengajar....yuhhu...

Alhamdulillah,dengan hati terbuka saya menerima tugasan untuk mengajar sebanyak 34 WAKTU seminggu...huhu,tu belum tersenarai tasmik petang 4 waktu....TAHNIAH ADRINA!!!....yeeeaaaaaahhh....go go go...~galo stakat ghok~..:p

Bermula kisah si cilik pra...macam biasa laa....berperang dan tetap berperang....alhamdulillah,pengalaman tahun lepas saya bawa ke tahun ini..tepat sekali katabijak pandai "pengalaman mengajar erti kehidupan"...Tahun lepas,setiap kali masuk pra,saya pasti akan merasa..."YA Allah...kelas pra lagi"..dan tahun ni..sy rasa teramatlah berlainan sekali perasaan itu...mungkin sebab saya dah melaluinya tahun lepas...suasana kelas pra yang"mengerikan" telah menjadi suasana yang "riang ria" pada tahun ini...mengapa...kenapa???..satu je yang saya boleh jawab..."mind set"...kita sendiri yang boleh mengubah suasana...adakah suasana yang kita ingin corakkan itu warna-warni atau sebaliknya...x percaya...try buat...:)))

TAHUN 1...tahun 2012 ialah tahun pertama saya mengajar tahun 1...mula-mula takut jugak..ialah macam manalah murid tahun 1 ni kan...suka menangis ke,x boleh garang sangat ke??faham ke apa yang saya nak ajar nanti...dah la 2 kelas sekaligus bagi kat saya,subjek b.arab pulakk...macam-macam yang saya fikir sebelum bertemu mereka...tapi bila bertemu mereka...Ya ALLAH...mereka sangat kiut....huhuhu....apa yang diajar senang je mereka ingat...terutama bila suruh menyanyi...ok,jangan jeles ye,bila masuk tahun 1 secara sukarelanya saya "menyumbang"kan suara yang "best" ini,menyanyi lagu-lagu arab bersama budak2....uhhu,malu jgk..mesti bergema 1 sekolah..dah la kelas tahun 1 dekat dgn bilik guru...ape kan daya....sila lah control suara itu(pesanan utk diri sendiri)...yang penting pitching jgn tergelincir...wakaakakk...

kisah budak-budak dah selesai...sekarang kita terjah pada kisah tahun 4 dan 5 pulak....saya rasa mengajar murid yang "agak tua" ini lebih MEMENATKAN daripada mengajar kanak-kanak...sekali fikir,kesian pulak,suh mengeja jawi...senyap je.,apatah lagi nak suh membaca..suara saya je yang dengar..sabar jelah...baru-baru ini,saya mengajar jawi tajuk "kata seru(!)...dah dekat setengah jam saya bagi penerangan siap contoh lagi...saya pun soal salah seorang murid ...hari ni kita belajar tanda baca apa ye??...boleh dijawabnya..."tanda noktah,ustazah"....YA RABBI.......panas je rasa....saya suruh dia ulang balik jwpn dia,kot saya salah dengar...tup..tup...jawapan yang sama jugak...x pasal-pasal ringan je tangan saya buat tanda noktah atas dahi dia....okey...sekian....~sebenarnya,sangatlah tidak elok membuat begitu,tp..........lepas tu,saya pun cakap baik-baik dengan dia...~~hari ini kita belajar tanda seru laahh awak...~~dalam hati...tuhan sahaja yang tahu......T_T

p/s:begini rasanya jadi cikgu ye..ace try refleks kembali zaman kita jadi pelajar dulu...mesti sama dengan merekakan....jika dipanjangkan umur saya akan bertemu dengan 1001 kerenah anak-anak murid selama 34 tahun........cabaran..cabaran...