Jumaat, 3 Februari 2012

~GeLaGaT mErEkA~




Pejam celik..pejam celik dah masuk bulan 2 2012 dah...kejap je masa kan??kan??kan??...tp ketika nak laluinya tu...huuuu...macam setahun,kalau dah lepasss sehari terasa macam nak bersorak riang ria jer...uhhu...okey,kembali kepada tajuk..."Gelagat mereka"..kali ini bukan kisah pra yang menjadi bahan utama utk diceritakan tetapi gelagat murid bg semua kelas yang saya mengajar....yuhhu...

Alhamdulillah,dengan hati terbuka saya menerima tugasan untuk mengajar sebanyak 34 WAKTU seminggu...huhu,tu belum tersenarai tasmik petang 4 waktu....TAHNIAH ADRINA!!!....yeeeaaaaaahhh....go go go...~galo stakat ghok~..:p

Bermula kisah si cilik pra...macam biasa laa....berperang dan tetap berperang....alhamdulillah,pengalaman tahun lepas saya bawa ke tahun ini..tepat sekali katabijak pandai "pengalaman mengajar erti kehidupan"...Tahun lepas,setiap kali masuk pra,saya pasti akan merasa..."YA Allah...kelas pra lagi"..dan tahun ni..sy rasa teramatlah berlainan sekali perasaan itu...mungkin sebab saya dah melaluinya tahun lepas...suasana kelas pra yang"mengerikan" telah menjadi suasana yang "riang ria" pada tahun ini...mengapa...kenapa???..satu je yang saya boleh jawab..."mind set"...kita sendiri yang boleh mengubah suasana...adakah suasana yang kita ingin corakkan itu warna-warni atau sebaliknya...x percaya...try buat...:)))

TAHUN 1...tahun 2012 ialah tahun pertama saya mengajar tahun 1...mula-mula takut jugak..ialah macam manalah murid tahun 1 ni kan...suka menangis ke,x boleh garang sangat ke??faham ke apa yang saya nak ajar nanti...dah la 2 kelas sekaligus bagi kat saya,subjek b.arab pulakk...macam-macam yang saya fikir sebelum bertemu mereka...tapi bila bertemu mereka...Ya ALLAH...mereka sangat kiut....huhuhu....apa yang diajar senang je mereka ingat...terutama bila suruh menyanyi...ok,jangan jeles ye,bila masuk tahun 1 secara sukarelanya saya "menyumbang"kan suara yang "best" ini,menyanyi lagu-lagu arab bersama budak2....uhhu,malu jgk..mesti bergema 1 sekolah..dah la kelas tahun 1 dekat dgn bilik guru...ape kan daya....sila lah control suara itu(pesanan utk diri sendiri)...yang penting pitching jgn tergelincir...wakaakakk...

kisah budak-budak dah selesai...sekarang kita terjah pada kisah tahun 4 dan 5 pulak....saya rasa mengajar murid yang "agak tua" ini lebih MEMENATKAN daripada mengajar kanak-kanak...sekali fikir,kesian pulak,suh mengeja jawi...senyap je.,apatah lagi nak suh membaca..suara saya je yang dengar..sabar jelah...baru-baru ini,saya mengajar jawi tajuk "kata seru(!)...dah dekat setengah jam saya bagi penerangan siap contoh lagi...saya pun soal salah seorang murid ...hari ni kita belajar tanda baca apa ye??...boleh dijawabnya..."tanda noktah,ustazah"....YA RABBI.......panas je rasa....saya suruh dia ulang balik jwpn dia,kot saya salah dengar...tup..tup...jawapan yang sama jugak...x pasal-pasal ringan je tangan saya buat tanda noktah atas dahi dia....okey...sekian....~sebenarnya,sangatlah tidak elok membuat begitu,tp..........lepas tu,saya pun cakap baik-baik dengan dia...~~hari ini kita belajar tanda seru laahh awak...~~dalam hati...tuhan sahaja yang tahu......T_T

p/s:begini rasanya jadi cikgu ye..ace try refleks kembali zaman kita jadi pelajar dulu...mesti sama dengan merekakan....jika dipanjangkan umur saya akan bertemu dengan 1001 kerenah anak-anak murid selama 34 tahun........cabaran..cabaran...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan